התשובה
במישור העקרוני ההלכתי והרעיוני אין להתחיל בפשרות, וע"כ צריך
להאבק על כל שעל.
אולם באשר להנהגה מעשית העומדת "על המקח" ומנסה להציל בכל
מיני הסכמים והחלפות וכו'י ש/מקוםלכךרק כאשר קיימים אילוצים
חמורים אוביקטיביים ואמיתיים. לא ספקולציות. ואף כאן הדבר צריך
שיקול דעת גדול הן מצד הצדדים ההילכתיים כגון סיעה של נשים
שאמרו להן נכרים תנו לנו אחת ונטמאנה וכו' (ירושלמי תרומות) ושבע
בן בכרי (שם).
ועם זאת יש להביא בחשבון שעניינים כלל ישראלים כה חשובים אינם
תלויים רק ברצון ושיקולים אנושיים אלא מתנהלים בידי שמים וכן ישל
הביא בחשבון שמסירות הנפש של הציבור על הארץ מהווה אף היא
משקל כבד הן במכלול השיקולים שלנו והן במישור השמימי