התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
א. מבין שלשת העצים המוזכרים. במנגו אין כלאיים כלל, ועל כן אין לחוש. לעומ"ז בלימון ותפוז יש הרכבות, אבל לגבי הרכבות בהדרים ידועה דעת החזו"א שהכל ספק מינו ויש לעשות את ההרכבה על ידי נכרי. ולכן אם כבר השתיל מוכן יש פוסקים שסוברים שאפשר לטעת אותם כעת.
ב. לגבי שאלת הערלה יתכן שאמנם עברו 3 שנים (אין להסתמך על רישום של המשתלה, צריך הוכחות שאכן הרישום הוא נכון, אפשר גם לשאול אגרונום לגבי מספר שנות השתיל). אולם אפילו אם השתיל הוא יותר מ-4 שנים, עדיין תשאל השאלה האם השתיל עמד מול פני הקרקע, כשהנקב רואה את הקרקע, לכן אם יש נקב בתחתית השתיל, עדיין איננו יודעים כיצד עמד במשתלה מבחינת חציצה לקרקע.לכן אם למשתלה יש פקוח שהשתילים עמדו מול קרקע, אין צורך למנות שנות ערלה חדשות, אם אין פקוח במשתלה או שזו משתלה מספקת שתילים אבל לא יצרנית שתילים, יש לדרוש תעודה על כך שעמד לפחות ג' שנים אחרונות מול הקרקע.
ג. אינני מכיר את המשתלה הרשומה, ואין לי מידע בדבר מעשה השתילים.
חנוכה של אורה
יהודה הלוי עמיחי