שותפות בפתל

השאלה: שלום, מתנצל שאלתי שאלה זו בעבר אך אני נתקל בקשיים ומחלוקות וחשוב לי להבין את המהות. מבקש אם ניתן הבהרה ע"מ לקבל החלטה סופית. נושא: עורלה בפטל. 1.קראתי את מאמר הרב עמיחי מלפני כעשור בנושא בו מצויין כי יש להחמיר בספק דאורייתא - היות ויש מקרים בהם חידוש הצימוח הוא מעל הקרקע, בנוסף במאמר אחר שפורסם - ראיתי כי מצויין שהפטל אינוכבננה המתחדשת לגמרי מהשורש - חשוב לי להבין מה גרם להיתר בממאמר האחרון שראיתי. 2.בהנחה ואני רוצה להחמיר - האם אני יכול לגדל\למכור למי שאינו מחמיר( האם יש כאן הנאה). וכן אם יש לי שותף - שאינו מחמיר - האם אני יכול לזקוף את ההוצאות וההכנסות בשנים הראשונות לחובתו/זכותו. 3.האם בפאפאיה ברור לגמרי שאין נוהג דין עורלה (ע"פ מאמר המופיע באתר) אני נוהג כמנהג האשכנז. תודה וסליחה על ההטרחה יותר בס"ד בלנ"ד לא אפנה בנושא. שנה טובה וגמר חתימה טובה.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | ז' תשרי תשע"ו 12:43

בס"ד


שלום וברכת ד'


א. מכיוון שהתחדש לנו שאין גזע שנשאר בארץ אלא השאלה מתי יתחלף, אבל לעולם לא נשאר גזע (בכל צורה של גידול) מעל פני הקרקע, על כן הגדרתו היא כירק. סיכום הפגישה עם פרו' זילכה הודפס באמונת עתיך 97 (תשע"ג) עמ' 48-52. לאחר שהתבררה המציאות אין מקום להחמיר מספק. 

ב. אם אתה חושב דינית שהפתל הוא עץ אין לעשות שותפות או כל הצעות שהועלו בהלכה מכיוון שההצעות שהועלו הן לגבי גוי שאין לו איסור עצמי, אבל הסובר שהדבר אסור אין לו לעשות שותפות זו. אבל אם אתה נוהג רק כחומרא על עצמך, אולי יש מקום להקל לגבי יהודי שלא מחמיר בשאלת ערלה בפתל. אין לדמות דין זה לעניין קבלת שבת מוקדמת שמותר להגיד לאחרים, כאן אם אדם אוסר את הדבר א"כ זה לא תוספת וקבלה מיוחדת אלא דינית הוא פסק כן, ועל כן לא יכול להנות מכך. 

ג. בפאפיה יש להחמיר ולנהוג ערלה מספק.


חתימה טובה

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 

toraland whatsapp