התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
עיין שו"ע ס' רצד סעי' כג, שהסייג והעצים אינם תנאי מתיר בפני עצמו, אלא צריך שגם יהיה ניכר שניטע לצורך סייג, דהיינו צורת הגידול היא צריכה להוכיח שאין כאן פירות רגילים, עצם הכוונה לבדה לא מועילה. ועל כן בחממות מחקר שהנטיעה רגילה (לא בצפיפות וכדו') צריך שיהיה ניכר שניטע למחקר.
כמו כן הנוטע לסייג ומאכל הרי זה חייב בערלה, וכאן בודאי שרוצים גם לאכילה וגם לבדיקות וא"כ יש כאן חיוב ערלה. כל ההתר בסייג שרוצה רק לסייג, אבל כשיש רצון גם לאכילת פירות אין הסייג לבדו מתיר.
לעניין ערלה בעצי מצוה נפסק (רצד סעי' כד) שיש בהם ערלה למרות שאיננו רוצה באכילתם בפועל אלא את הפרי, וגם במחקר הוא רוצה את הפרי וגידולו לא כעצים אלא את הפרי עצמו כאתרוג ולולב.
על כן יש מקום לדון בעצי מחקר אם יהיה ניכר שהם מחקר וכן אין שמוש כלל בפירות לאכילה, אבל אם יש כוונות משותפות אין להתיר.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ