חישוב שנות ערלה וחיוב נטע רבעי

השאלה:

שלום רב, שתלו לי בגינה עץ לימון בי"ז טבת תשע"ד לא הייתי בזמן השתילה ולא ראיתי אם העץ נשתל עם האדמה שלו או את גודל העציץ שבו הוא היה במשתלה. במשך הזמן לא אכלנו את הלימונים שגדלו כי חששנו שהוא בשנות הערלה. אם אני מבין נכון בט"ו בשבט השנה (תשע"ז) הוא נכנס לשנת הנטע רבעי שלו. רציתי לשאול: א. האם החישוב שלי נכון ב. האם אוכל לברך על החילול של הלימונים שיגדלו שהרי אולי העץ כבר עבר מזמן את השנה הרביעית שלו. ג. מתי העץ יסיים את השנה הרביעית? בט"ו בשבט תשע"ח? תודה רבה!

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | ז' אדר תשע"ז 10:38

שלום

א. החישוב נכון , מטו בשבט תשע"ז תתחיל שנתו הרביעית לחומרא, וכל הפירות שחונטים מכאן ואילך יצאו מאיסור ערלה (כדי להוריד את כל הפירות שכבר חנטו קודם לטו בשבט, כך שתהיה בטוח שכל הפירות מכאן ןלהבא אינם בחשש ערלה).

ב. הואיל ויש בדבר ספק שהרי אולי העץ היה מונח בעציץ נקוב ונשטל עם הגוש, לכן אין לברך על החילול נטע רבעי, ויותר מכך יש להפריש אף תרומות ןמעשות בלא ברכה בנוסך לחילול נטע רבעי שגם הול ללא ברכה .

למעשה יש לומר את כל נוסח הפרשת תרו"מ של המכון ,וכן להוסיף את המשפט שקיים בסוף הנוסח "שאם הפירות רבעי הרי הם (כל הפירות) מחוללים על המטבע.

ג. השנה הרביעית תסתיים בטו בשבט תשע"ח וכל שיחנוט לאחר טו בשבט תשע"ח היה ודאי חוילן וטבל גמור ותוכל לברך עליהן בשעת הפרשת תרו"מ.

toraland whatsapp