חישוב שנות ערלה בעץ בוגר שנקנה במשתלה

השאלה:

שלום רב, שכננו רכשו עץ לימון בוגר (4 שנים) ממשתלה. העץ גדל בתוך דלי (לא יודע אם הדלי היה אטום או עם חורים ליציאת מים בתחתיתו ובאיזה גודל). העץ נשתל בשנה זו לאחר ראש השנה (לא בשנת שמיטה). האם יש למנות שנות ערלה לעץ ממועד שתילתו או שמא פטורים מכיוון שמדובר על עץ בוגר? במידה וכן, כיצד מונים ומתי שנת נטע רבעי בו ניתן לחלל את הפרות? והאם בשנת נטע רבעי יש לברך או מכיוון ומדובר על עץ בוגר ויש ספק אז סב"ל. כמו כן, האם יש שוני בין עצים שגדלים בדליים לאלו שגדלים בשקים (מה שמוכרים במשתלות)? תודה רבה

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | י"ז טבת תשע"ו 11:00

שלום

1. הואיל ולא ידוע לנו אם העץ במשתלה היה כל הזמן במצב שנחשב מחובר לקרקע, לכו מסםק יש לחשב שנות ערלה מזמן השתילה באדמה. לכן תשעו- מחשבת שנה ראשונה ערלה , תשע"ז - שנה שניה , תשע"ח - שנה שלישית והיא מסתיימת ב ט"ו בשבט תשע"ט. וכל הפירות שיחנטו מט"ו בשבט תשע"ט יהיו נטע רבעי שמותרים באכילה לאחר חילולם. אכן הואיל וכל הספירה הינה מספק לכן פירות נטע רבעי יש לחללם בלא ברכה וכן יש להםריש מהפירות הללו ג"כ תרו"מ בלא ברכה (הרי אנו בספק ואולי העץ בן יותר מארבע שנים).

2. בעציץ שבשק יש לדון אפ הוא עביר למים ואפ אפשר להחשיבו כעציץ נקוב (אם מצרפים נקבים או לא) אך למעשה הואיל ואין לנו היכן היה מונח העציץ כל השנים הרי נשארנו בספק לעניין חישוב חשבון שנות ערלה במשתלה ויש לחשב משעת השתילה באדמה.

toraland whatsapp