חיוב נטע רבעי מפירות הפקר וחילולם לפני קטיף

השאלה: כרם/נטע רבעי 1.האם פירות הפקר שהציבור יכול לקטוף 'חופשי' חייב בפדיון? 2.האם קיים דרך לפדות בזמן שהפירות עדיין על העץ/הגפן? תודה רבה

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | ד' אלול תש"פ 9:39

שלום

1.  קדושת נטע רבעי היא כבר במחובר ולא רק לאחר תלישה  ופירות שהפקירו אותם אם הם פירות נטע רבעי הרי הם צריכים חילול קודם אכילתם. כמו שנפסק בהלכות שביעית (רמב"ם הלכות מעשר שני ונטע רבעי פרק ט הלכה ז)
מי שהיה לו נטע רבעי בשנת השמטה שיד הכל שוה צריך לציינו בקוזזות אדמה כדי שיכירו בו, ולא יאכלו ממנו עד שיפדו, 

2. יש לחלל לאחר תלישת הפרי. אך אם יש חשש תקלה שיקטפו את הפירות ויאכלו ללא חילול, ניתן לומר נוסח חילול שיחול בשעת הקטיף .  כמו כן  צריך שיהיו מוכנים מספר פרוטות כמניין הקטיפים העתידיים (אם יש על העץ 100 פירות צריך שיהיו מוכנים 100 פרוטות הואיל ובכל קטיף וקטיף מיד חל החילול על שווה פרוטה בנפרד) להלן נוסח החילול שיש לומר :

'חילול זה יחול בכל פעם שמשהו יקטוף פרח מן העץ או יקח פרי הנושר ממנו במשך היום החל מעכשיו.

פירות רבעי הרי הם בתוספת רבע מערכם יהיו מחוללים כל דרגת חיוב על פרוטה ורבע בנפרד במטבע המיויעד לכך בשבילי'.


בברכת התורה והארץ

אברהם סוחובולסקי 

toraland whatsapp