האם אפשר לקנות פירות בשוק הכרמל

השאלה:

האם אפשר לקנות פירות דובדבן מנגו וליצי בשוק הכרמל

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | כ"ב סיון תשע"ו 9:36

שלום


יש לדון בשתי סוגיות :

האחת מצד הפרשת תרו"מ ואכן ניתן לקנות בכל מקום ויפריש תרו"מ בביתו.

השניה הינה בעית חשש ערלה. ובזה ידוע שהרבנות הראשית לישראל מפקחת על נושא ערלה וברשתות הגדולות לא ניתן להכניס פירות שאין עליהם פיקוח שאינם ערלה וכן בחנויות שיש השגחה על תרו"מ וערלה. וממילא יוצא שחקלאי שאין לו אישור שהפירות שלו בלא חשש ערלה משווק אותו לשווקים הפרטיים והפתוחים שאין בהם השגחה של רבנות. ואם כן יוצא שבשווקים אילו בפירות שנמכרים יש חשש  גדול יותר לערלה ,הואיל ולשם מתנקזים הפירות הבעייתים. לכן ראוי לקנות רק המקומות שיש פיקוח על ערלה.

לכן לסיכום: 

1. יש לקנות פירות בשווקים מפוקחים על ידי מוסד כשרות ('ללא חשש ערלה') או ברשתות גדולות, שכאמור רובן מפוקחות ויש בהן השגחה. 
2. מי שכבר קנה פירות בשוק, בחנות שאין בה השגחה (בדיעבד), או לחילופין מי שגר במקום שאין שם חנות עם השגחה, ואין שם רשת גדולה (לא מצוי), יכול לסמוך על הדעות שפירות השוק נחשבים 'פריש', ומותר לאכול אותם. אמנם בפירות בכירים או אפילים (פירות מתחילת עונה או מסוף עונה) וכן בפירות אקזוטיים, יש להקפיד יותר, ואין לאכול פירות אלו, כי החשש שיש מהם פירות ערלה גדול יותר.
3. מי שקיבל פירות מאדם שמגדלם בגינתו ואינו יכול לברר האם הפירות כבר אינם ערלה (או שלא נעים לו לברר זאת) – אסור לו לאכול את הפירות, כי אז נחשבים הפירות 'קבועים'.

מאמר מרחיב בנושא ניתן למצוא באתר המכון לחץ כאן

toraland whatsapp