איסור קטניות בפסח

השאלה:

1. עד היום איני יודע מדוע קטניות אסורות באכילה בפסח, למרות שאצל חלק מהעדות השונות מותר לאכול אותם.

א. מדוע אסור?

ב. למה קיים שוני בין העדות?

 

2. מה ההגדרה של חילבֶּה לגבי פסח? האם הוא מוגדר כקטנית או שמא הוא חמץ?

 

3. ראיתי את תשובת הרב באתר לגבי שמן קנולה שמותר לאשכנזים. בחנות ראיתי שכתוב על הבקבוק של שמן קנולה "לאוכלי קטניות" ו"למשתמשים בליפתית". אנחנו אוכלים שוקולד עם ליפתית אך לא אוכלים קטניות. האם שמן קנולה מותר לנו לשימוש?

 

4. ראיתי את תשובת הרב המבחין בין שמן ליפתית לשמן קנולה. בזמנו ניהלתי את מפעל השמן "מילומור" המיצר את שמן הקנולה וברצוני להבהיר כמה דברים בקשר לשמן קנולה וליפתית. שמן הקנולה מוצאו משמן הליפתית לאחר שעבר מיונים וברורים ע''י חוקרים קנדים ומכאן שמו canadian oil ובקיצור canola. ההבדל הוא התכולת חומצות מסוימות ורעלים שהיו בליפתית המקורית והפחתתם לרמה כזו שהנם ראוים לשמש כשמן מאכל לאדם ללא חשש מהרעלה. גם כיום יצרני השמן מבחינים בין הליפתית שהוא שמן ירוד באיכותו לקנולה שהוא מאותו צמח. 

 

5. האם הנבטים הנמכרים בחנויות מקורם בנבטי חיטה או קטניות (לעניין פסח)? האם קיים דין "אחשביה" בחלק הזרע שממנו יוצא הנבט?

 

6. יש לי דגים ואני לא יודעת ממה מורכב המזון שלהם אז רציתי לשאול מה אני אעשה בפסח אם אין ביכולתי למצוא מזון המתאים בדיוק לחג הפסח.  

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | ניסן-אייר תשס"ז

1. גזרת קטניות החלה לפני כאלף שנה, ונבעה מחשש שמא יחליפו בין תבואה וקטניות וכן מחשש לערבוב הגרעינים. התערובת יכולה להיות בשקים שבהם הגרעינים, וייתכן שהיא מצויה בקמח.

בני אשכנז קבלו על עצמם את גזרת קטניות וכן חלק מבני ספרד ואילו החלק האחר מבני ספרד לא קבלו על עצמ גזירה זו.

אלו שקיבלו עליהם גזרת קטניות לא החשיבו את הקטניות כחמץ גמור. לכן הגזרה כוללת איסור אכילה אך הכלים שבשלו בהם קטניות אינם אסורים בפסח.  כמו כן אין לזרוק את הקטניות מן הבית וגם אין צורך למוכרם לגוי. 

  

2. חילבה זהו צמח שאוכלים את הזרעים שלו ולכן זה קטניות.

  

3. הקנולה היא קטנית, ולכן דין השמן כדין שמנים אחרים העשויים מקטניות, שאסורים לבני אשכנז. אמנם ידועה דעת רבנים גדולים וטובים שהם מתירים שמן קטניות מסיבות שונות, והמקל סומך עליהם.

הלפתית זו בעיה הלכתית שונה, שכן היא אינה ראויה למאכל והפוסקים הסתפקו אם גזרו גזרת קטניות בדבר שאינו ראוי למאכל אדם או לא, וכבר דן בכך האבני נזר בשתי תשובות סותרות.כמו כן משתמשים בלפתית בכמות קטנה היא בטלה בתוך המוצר, משא"כ שמן קנולה שהוא כולו קטנית. להלכה יש מקילים ויש מחמירים בפסח, אבל אין להשוות בין דיני שמן קנולה לדיני לפתית. אמנם כל מי שמקל וסובר שמינים שלא היו ידועים בזמן הגזרה של קטניות – הגזרה אינה חלה עליהם, מקילים הן בלפתית והן בשמן קנולה. 

 

4. תודה על הערתך, אולם כבר כתבתי שלפתית אינה ראויה למאכל אדם, ואילו השמן קנולה הוא תוצר שנעשה למאכל אדם לאחר עיבודים שונים. על כן כתבנו שיש מקילים בלפתית שאינה ראויה למאכל אדם יותר מאשר קנולה, כי כאמור האחד ראוי למאכל אדם והאחר – לא.

 

5. הנבטים יש שהם מחיטה ממש ויש שעשויים מקטניות צריך לברר בכל נבט ממה הוא מונבט. כמו כן מכיוון שהדגן שרוי הרבה זמן במים אפילו אם לא נבקעו הרי הם אסורים (סי' תסז סעי' ד), ואין כאן צורך לדין אחשביה. 

בברכת התורה והארץ, הרב יואל פרידמן.

 

6. המזון לדג צריך שיהא כשר לפסח. על כן אפשר לקנות אוכל לדגים כשר לפסח. כמו כן אפשר לקנות אוכל המספיק לשבוע ימים ולתתו קודם הפסח. פתרון נוסף – אפשר למכור את האקווריום עם הדגים והמזון שבו לגוי, ברור שבמקרה כזה הוא צריך סגירה והבדלה כל ימות החג. 

 

toraland whatsapp