הלכות יום כיפור חלק א'

השאלה:

שאלות ותשובות קצרות שנשאלו הרב יהודה הלוי עמיחי ורבני מכון התורה והארץ בנושאי יום כיפור, חלק א'.

 

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | ערב יום הכיפורים תשע"ב

שאלה 1:

איך ביום כיפור אנו אומרים בתפילת כל נדרי: "אנו מתירים להתפלל עם העבריינים", אם הפירוש "עבריינים" הוא עוברי עבירות, הרי כל אחד בעולם עובר עבירה?

 

תשובה:
הכוונה לאנשים שנתנדו ונאסרו עליהם איסורים מטעם הקהל, ועל כן הקהל מתיר את האיסורים הללו.

 

שאלה 2:

בכל בוקר אני מסרקת את שערי עם מים וג´ל שאלתי היא האם גם בבוקר יום הכיפורים אני אוכל לעשות זאת? האם מותר ללבוש בגד בערב יום הכיפורים ובבוקרו ללבוש לבגד אחר?

 

תשובה:

א.      נראה שאין למרוח מים וג´ל על השער שהרי זה מגיע לשרשי השערות ויש בכך משום סיכת הגוף.

ב.       אפשר להחליף בגדים ביום הכיפור.

 

שאלה 3:

האם חל איסור להתאפר ביום כיפור? אין הכוונה לאיפור גס ולא צנוע, אלא לאיפור קל ועדין ע"מ להרגיש נוח יותר כאשר נמצאים בבית כנסת או מחוץ לבית.

 

תשובה:
יום כיפור הוא כשבת, וכשם שאין מתאפרים בשבת כן גם ביום כיפור אין להתאפר. אך לפני כניסת יוה"כ אפשר להתאפר אולם לא מפואר מדי, ככלל הלבוש ביום כיפור צריך שיהא נקי ומכובד אך לא מפואר, וכבר אמר מרדכי, ואין לבוא לפני המלך בלבוש שק.


שאלה 4:

לעולם לא צמתי בחיי אך השנה אמי מעוניין לצום, הרי עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא. אך אני אדם עם המון מחלות כרוניות ולא כרוניות ולוקח הרבה כדורים, אני לוקח 14 תרופות שונות וסירופ אחד ו2 משאפים שונים וטיפות עיניים ביום. בסה"כ 24 כדורים ארבע פעמים ביום וצריך לקחת את חלקם לפני וגם אחרי אוכל, האם בן אדם עם בריאות כל כך ירודה כמו שלי יכול\צריך לצום?

 

תשובה:
רפואה שלמה מהרה מכל מחלותיך.

לגבי יום הכיפורים צריך לשאול את הרופא המטפל בך האם מותר לך לצום או לא, אם התשובה של הרופא שמותר אלא שאתה צריך לקחת כדורים, אזי אם אתה יכול לקחת כדורים ללא מים מה טוב, אם אין ביכולתך לקחת כדור ללא מים, אזי אתה צריך לקחת מעט מים ולבחוש בהם טיפות קפה או תמצית, כך שהנוזל לא יהיה טעים, ולשתות עם הכדורים.
אם תשובת הרופא שאינך רשאי לצום, אזי עליך לשתות פחות כדי שיעור שמשמעותו: כל 5 דקות לשתות עד 40 סמ"ק, יש למדוד את הכמויות לפני היום הקדוש. אם אתה גם צריך לאכול (לפי הוראות הרופא) אזי מותר לאכול עד נפח של 30 סמ"ק כל 9 דקות. הכל בהתייעצות עם הרופא ולאחר מכן עם רב.

 

שאלה 5:

שמעתי לאחרונה על חשיבות תענית דיבור והמלצות רבות להתעורר לזה, וחשבתי לקבל על עצמי תענית דיבור ביום כיפור, בתקווה שזה יתן עוד נקודת זכות ויהפוך את הדיבור שלי קודם כל עם הקב"ה לדבר יותר אמיתי, גדול וקדוש ביום הנורא הזה. האם זה חיובי וכדאי או שעדיף להימנע מזה ביו"כ? וכיצד עושים זאת?


תשובה:
נושא תענית דיבור יש בו יתרונות רבים, ומעלתו היא גבוהה, והיו הרבה צדיקים שנהגו במנהג זה, והיו שהקפידו כל אלול, היו שהקפידו בעשרת ימי תשובה, והיו שהקפידו רק ר"ה ויוה"כ, והיו רק ביוה"כ. בכל אופן יש להכין שלט אני בתענית דבור ואינני יכול להשיב. אין צורך בקבלת תענית דיבור קודם לכן.


שאלה 6:

בס"ד הנני אמא לתינוק בן 3 חודשים היונק באופן מלא. עד עתה טרם הרגשתי התאוששות של ממש, מאז הלידה עדיין חולשה תוקפת אותי מידי פעם, כמו כן אני נזקקת להרבה שתייה בגלל צימאון רב, חולשה וסחרחורות (בנוסף אני מסיימת אנטיביוטיקה בערב יוה"כ בגלל דלקת גרון) האם עלי לצום צום מלא? או לחכות שמא אחלש ואז אצטרך לשתות כמות גדולה של נוזלים שלא תהייה על פי שיעורין? מה ההלכה?

 

תשובה:
נראה שאם תאכלי ותנוחי בערב הצום בצורה טובה, כמו כן תשתדלי לשתות מיץ ענבים וכדו´, אזי תוכלי לעבור את הצום בשכיבה במיטה ללא התאמצות. ואולם אם בכל אופן יהיו סחרחורות או מיעוט חלב אפשר יהיה לשתות פחות מ44 סמ"ק על 9 דקות. פעולה זו מועילה מאד, למרות שהיא לוקחת זמן. כמו כן בשתייה ביוה"כ (אם צריך) אפשר לשתות ג"כ מיץ ענבים שזה מקל מאד ומחזק את הגוף.

toraland whatsapp