בעקבות המהפכה התעשייתית התפתחה תעשיית מצות המכונה. כשהמצות יצאו לשוק התעוררה מחלוקת בין גדולי ישראל לגבי כשרותם לשימוש. אלה טענו שהמצות לא נאפות לשם המצווה ואלה טענו שהמכונה מהדרת את כשרות המצות בשל היכולת לעמידה בזמנים בדיוק גדול יותר.
עם השנים רוב עם ישראל קיבל את מצות המכונה אולם יש כאלו שמקפידים על מצות יד בליל הסדר, לצורך המצווה, ויש המקפידים לא לאכול כלל מצות מכונה.
במושב החסידי קוממיות שליד קריית גת, כיהנו במהלך השנים שלושה דורות רבנים בני משפחה אחת. הרב הראשון של המושב, הרב בנימין מנדלזון, קבע שאין לאכול במושב בימי הפסח מצות מכונה. התקנה נשמרה לאורך השנים כמנהג המקום.
השנה שלח רב המושב, הרב משה מנדלזון, נכדו של הרב הראשון, אגרת לתושבי המושב ובה חידוד ההנחיות. באגרת, שדבר קיומה התפרסם באתר 'בחדרי חרדים', נכתב: "הריני לחזור ולהזכיר את תקנת זקני מרן הגאב"ד זצ"ל, אשר התקבלה על ידי כל הציבור כמנהג המקום ונשמרת כל השנים... לכן, על המארחים והמשכירים הציבוריים והפרטיים להתנות עם האורחים והשוכרים, ולהבטיח כי הבאים לגבולנו ישמרו מנהג זה הם ובני ביתם והנלווים עליהם. ובוודאי לא יקבלו לאירוח או להשכרה את מי שאינו חפץ להקפיד על כך."
עוד בקטגוריה אקטואליה במעגל השנה
גשמים לאחר חודש ניסן
לשיטת הבבלי וכן נראה שנקטו רבנו חננאל וראשונים נוספים, כאשר יורדים בארץ ישראל גשמים מר"ח אייר של חודשי הלבנה ואילך, הרי...
מידע יישומי – טבת-אדר תשע"ח
מאמר זה כולל מידע בנוגע למשמעויות ט"ו בשבט לעניין מניין שנות ערלה והפרשת תרומות ומעשרות, ובנוגע לאיסור כלאיים, הפרשת חלה...
הבית שלי בארץ ישראל
בחג העצמאות אנו חוגגים את עצמאותנו, את השייכות של העם בארץ. האם יש שייכות לבית בארץ ישראל לבין יום העצמאות?