זיהוי הצמחים

המקור לזיהויים של צמחים ובע"ח הוא מתוך הספר של פרופ' עמר- הצומח והחי במשנת הרמב"ם.

חזור למפתח הערכים

שושנים שושנת המלך

שושנים שושנת המלך

כלנית

שׁוֹשַׁנִים, שׁוֹשַׁנַּת הַמֶּלֶךְ

את שושנת המלך שנזכרת במשנה זיהה הרמב"ם עם הצמח שנקרא בערבית "שַׁקַאיִק אַלנֻעְמאן" (شقائق النعمان),[1] והכוונה היא לצמח הכַּלָּנִית (Anemone coronaria). צמח זה נחשב מין זרעים שבדרך כלל אינו מתורבת, ולכן לא חל עליו איסור כלאי הכרם.[2]

במשנה במסכת טהרות מובאת הדוגמא הזאת: "תינוק שנמצא בצד בית הקברות והשושנים בידו". ייתכן שהרמב"ם סבר שגם פה מדובר בכלניות, אם כי בפירושו בחר להשתמש בשם העברי עם ה"א היידוע בערבית: "אלשושנים".[3] תנחום הירושלמי סבור שזהו שם כללי לפרחים, כמו הקחונים (Anthemis) והכלניות.[4]

"השושנה" נזכרת ב"משנה תורה" בתור צמח שמברכים עליו "בורא עצי בשמים".[5] במקרה הזה ברור שאין מדובר בכלנית, שכן היא אינה ריחנית ואינה נחשבת צמח רב-שנתי בין עצי הבשמים. גם אין מדובר בוֶרֶד ,(Rosa ssp.) שנזכר בנפרד בהלכות כלאים.[6] יש אפשרות סבירה שזהו צמח שנקרא בערבית "סַוְסַן" (سوسن), הוא שׁוֹשָׁן צָחֹר (Lilium candidum).[7] זהו צמח רב-שנתי שבייתו אותו, ומפרחיו הלבנים והריחניים הפיקו בושם. ייתכן שבמקרה של השושן יש להבחין בין צמח תרבותי ובין צמח בר-עונתי. כך מובא בנוגע לנרקיס המתורבת (אלנרג'ס אלבסתאני), שמברכים עליו "בורא עצי בשמים", ואילו על נרקיס הבר (אלנרג'ס אלברי) ודומיו מברכים "בורא עשבי בשמים".[8]



[1].פהמ"ש כלאים ה, ח.

[2].הלכות כלאים ה, ט.

[3].פהמ"ש טהרות ג, ז.

[4].תנחום הירושלמי, ערך ששן.

[5].הלכות ברכות ט, ו.

[6].הלכות כלאים ה, יט.

[7].ראו תנחום הירושלמי, ערך ששן, ופירוש אבן עזרא לשה"ש ב, א. על הזיהויים השונים לשושן-שושנה במקורות היהודים, ראו: עמר, מקרא, עמ' 235-231.

[8].הלכות ברכות ט, ו; ראב"ם, המספיק, עמ' 243; שו"ת הרשב"א, א, סימן שצט.

toraland whatsapp