המקור לזיהויים של צמחים ובע"ח הוא מתוך הספר של פרופ' עמר- הצומח והחי במשנת הרמב"ם.
ענף של עץ קסטניה ולצדו פרי בודד
בפירושו למשנה הרמב"ם מביא שני פירושים למילה לוֹטֶם: "שאה בלוט (شاهبلوط), ויש אומרים אלצנובר (صنوبر)".[1] השַׁאהּ-בַּלוּט, "מלך האלונים" בפרסית, הוא שמו של עץ הקַסְטַנְיָה ((Castanea sativa,[2] שבימינו פירותיו מכונים בטעות "עַרְמוֹנִים". זיהוי זה נמשך בעקבות המסורת הפרשנית של רס"ג ואחרים, שזהו ה"לֹט" המקראי (בראשית לז, כה; שם מג, יא). דומה שהזיהוי מבוסס על דמיון פילולוגי בין לוט ל"בלוט", שמו הערבי של האלון.[3]
לפי הפירוש השני, המובא בשם יש אומרים, מדובר בצְנוֹבָר, הלוא הוא אֹרֶן הַגַּלְעִין (Pinus pinea).
ייתכן שהעובדה שהרמב"ם מביא שני פירושים רומזת שהוא לא היה בטוח בזיהוי, שהרי לפי ההקשר של המשנה מדובר בצמח בושם, ואילו הזיהויים האלה אינם מתאימים לכך.[4]
ה"לוט" נזכר ב"משנה תורה" בין הפירות שיש להם שתי קליפות: קליפה חיצונית וקליפה פנימית, הסמוכה לזרע הנאכל.[5] ה"לוט" נזכר גם בהלכה שעוסקת בדיני נזקי בהמה: "נכנסה לרשות הניזק ואכלה שומשומין או לוט וכיוצא בהן".[6] בהמשך הוא מזכיר גם את החיטים והשעורים, ומכל הדוגמאות נראה שמדובר בצמחים נמוכים ולא בעצים בעלי גזע חזק וגבוה כמו קסטניה ואורן, עצים שאין בהמה יכולה לטפס ולאכול את פירותיהם. עם זאת, אפשר שהכוונה היא לפירות הקסטניה, שעם בשלותם המעטפת הקוצנית שסביבם נפתחת, והם נופלים על הקרקע.
[1].פהמ"ש שביעית ז, ו.
[2].רמב"ם, ביאור, מס' 335.
[3].ראו פירוש אבן עזרא לבראשית לז, כה.
[4].על קשת הזיהויים של הלוט-לוטם, ראו: עמר, מקרא, עמ' 202-200.
[5].הלכות מעשר ב, ה.
[6].הלכות נזקי ממון ג, ב. על רקע זה יש לציין שצמח הלוטם נזכר באחת התעודות של בר כוכבא, ובה יש ציווי להרחיק כל אדם ממטעי הלוטם ("ולטמא די לא יקרב בה אנש") שגדלו בעין גדי, ולמנוע מן הבהמות להחריב את האילנות; ראו ע' ירדני, אוסף תעודות ארמיות, עבריות ונבטיות ממדבר יהודה וחומר קרוב, א, ירושלים 2000, עמ' 166. בכל מקרה, מדובר בעצים או בשיחים נמוכים שגדלים בנאות המדבר ולא בעצים - כגון קסטניה ואורן - שגדלים באזורים קרים או ים תיכוניים.