אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.
הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.
צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.
מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.
ב"ה
פיטום אווזים וברווזים
כתיבה: אביעד פרנקל
הגידול התעשייתי של האווזים בעת המודרנית מכוון בעיקרו להפקת מוצר אחד – 'כבד שומני' (Foie gras). כבד זה הוא תוצאה של האבסה מכוונת של זנים שונים של אווזים או ברווזים. המצרים הקדמונים היו ככל הנראה גם הראשונים לפטם אווזים באופן אקטיבי. בציורים של המצרים מתוארת הלעטה בכח של אווזים בדגנים[1]. היו שהסבירו את מה שנאמר בתיאור סעודתו של שלמה המלך[2] "וּבַרְבֻּרִ֖ים אֲבוּסִֽים" כתיאור של אווזים מפוטמים.[3] הפיטום נחשב כפרקטיקה להשבחת האווזים כמזון לאדם גם בתרבות הרומית, והוא המשיך להשתכלל במשך הדורות. כיום הכבד השומני נחשב כמעדן בעיקר במטבח הצרפתי.[4]
מטרתה של פעולת פיטום האווזים היא להפוך את כבד האווז לגדול ובעל מרקם שומני. כדי להגיע למקסימום השמנה של הכבד, יש לפטם את האווז בכמויות גדולות של מזון, בקצב מהיר ככל האפשר. כשמערכת העיכול פוגשת כמויות כאלו של מזון, הכבד מתחיל לייצר מאגרי שומן באופן מוגבר.[5] הקצב המהיר חשוב, כדי להימנע מפיזור רחב של השומן בגוף האווז, מבלי שיתרכז בכבד. כמויות המזון שנדרשות כדי להגיע לכבד מוצלח הן עצומות – למעלה מעשרים ק"ג של גרעינים בתקופה של כחודש. האווז לא יכול לאכול באופן טבעי כמות כזו, ולכן פיתח האדם במשך הדורות שיטות שונות לפיטום. [6]
העקרון הראשי בפיטום הוא החדרת המזון ישירות לתוך הוושט – החלק העליון של צינור העיכול. הוושט מתחילה מבית הבליעה ומסתיימת בקורקבן, שהיא אחת משתי הקיבות של העוף. כדי שהוושט תוכל להכיל כמות גדולה של מזון יש צורך להרחיב אותה תחילה על ידי הלעטה בכמויות גדולות של ירק. לאחר מכן מכניסים מספר פעמים ביום תבואה (בדרך כלל תירס) מבושלת לתוך הוושט, כשכמות המזון עולה מדי יום וכך גם מופחתת מידת בישולו.[7]
בעבר התבצע הפיטום באופן ידני (על ידי החזקת ראשו של האווז והכנסת המזון לתוך פיו בכח) או בשימוש בעזר מכני כמו מקל, לשם דחיסת המזון לוושט. דחיסה זו גרמה לפציעות מרובות בוושט בשל תהליך ההחדרה של המקל. במשך השנים התפתחו מכשירים מכאניים שתפקידם לייעל את הפיטום. המכשירים כוללים בדרך כלל צינור קשיח שמוחדר לעומק הוושט של האווז המתחיל במשפך שדרכו מוכנסים הזרעים, והם כוללים מנגנונים שונים שמבטיחים דחיסה מקסימלית של מזון בתוך הוושט. בשנים האחרונות שוכללו המכשירים והם משתמשים במערכות פניאומטיות (המבוססות על שימוש בלחץ אוויר) כדי לייעל את הליך הפיטום.[8] המכשירים החדשים מקצרים את הזמן הנדרש לפעולת ההזנה, ולכן גם מקטינים את הסיכון לפציעות.[9]
כאמור, הליך הפיטום מבוסס על הזנה בכפייה. הליך זה מערב סיכון לא מבוטל ביחס לבריאות האווזים והברווזים: בין השאר, הוושט עלולה להיפצע במהלך החדרת צינור ההזנה, ועלולים להתפתח סימני דלקת הנובעים ממתיחה לא מבוקרת של הוושט. בנוסף, לעלייה האגרסיבית בשומני הכבד והגוף עלולה להיות השפעה סיסטמית על בריאות האווזים, והם עלולים לפתח תסמיני משנה כמו כבדות בהליכה וחוסר יציבות בעמידה, פעילות לקויה של מערכות שונות בגוף ושיעור תמותה גבוה.[10] בעשורים האחרונים עלו שאלות אתיות וחברתיות בנוגע לפיטום האווזים ובמדינות רבות נאסר הפיטום (ולעיתים גם הצריכה של כבד אווז שומני), למרות שאין קונצנזוס בנושא.[11] עם זאת, בשנים האחרונות ישנה מגמה של חיפוש אחרי תהליכי ייצור אלטרנטיבים לקבלת כבד שומני, שיעקפו את הצורך בפיטום.[12]
המצב החוקי בישראל
תעשיית הפיטום התחילה להתפתח בארץ בשנות ה-60. השוק הלך והתפתח, ולקראת סוף שנות ה-60 כבר הפך לממוכן, בעידוד רשויות המדינה, שהפכה למדינה השנייה בנפח ייצוא כבדי האווז בעולם.[13] בסוף שנות התשעים החל קמפיין ציבורי בידי ארגוני זכויות בעלי חיים נגד הפיטום, בשל הנזק שנגרם לאווזים. בעקבות עתירה לבג"ץ שהוגשה בעניין והסתמכה על חוק ההגנה על בעלי חיים, ניסתה המדינה להסדיר קריטריונים אחידים לפיטום שימזערו את הפגיעה באווזים.[14] אך ב2003 הורה בג"צ לסגור את כל ענף הפיטום במשק. השופטים הסבירו שפיטום אווזים נחשב כהתאכזרות והתעללות, וכי התועלת שבו לאדם נחשבת כ"מותרות" שאינן מצדיקות התעללות זו.[15]
פיטום אווזים בהלכה
הפוסקים דנו לאורך הדורות בשאלת כשרותם של אווזים שעברו תהליך פיטום. עיקר החשש ההלכתי נוגע בדיני טריפות, אך היו שצרפו לכך גם שיקולים של צער בעלי חיים.[16] כבר הב"ח, בן המאה השבע עשרה, מתאר מצב בו בחלק מקהילות ישראל נמנעו מפעולת ההלעטה של אווזים במטרה להימנע מטריפות, ואף כתב שהיה ראוי לאוסרה בכל מקום.[17]
האווזים נחשבים כעופות טהורים והם מותרים באכילה, אף על פי שאין להם זפק, שהוא אחד מסימני הטהרה שמנו חז"ל לגבי העופות הטהורים.[18] לפי חלק מהפרשנים, תפקידם של סימני הטהרה בעופות הוא להוכיח שהעוף איננו דורס. מכיוון שמבנה גופו של האווז איננו מתאים לדריסה, אין צורך בכל הסימנים כדי להתירו.[19] יתר על כן – על אף שבדרך כלל אנו אומרים שאין עוף נאכל אלא במסורת, כתב הרז"ה שלגבי עופות המים אין צורך במסורת מיוחדת, שוודאי אינם דורסים. ולכן, כתב שכל עוף שכף רגלו רחבה וחוטמו רחב כשל אווז, איננו דורש מסורת להתרתו.[20]
הפוסקים התייחסו באופן מיוחד ל"אווזות פטומות", בשל חששות כשרות שעלולות לנבוע מתהליך הפיטום.[21] היו מי שכתב שעצם יצירתו של הכבד השומני החולה, מספיק כדי להגדיר את האווזים המפוטמות כטריפות.[22] עם זאת, לפי רוב הפוסקים עיקר החשש הוא ממצב שבו ייווצר נקב בוושט במהלך הפיטום. נקב כזה הופך את האווז ל"טריפה", והוא נאסר באכילה.[23]
מבנה הוושט ומקומות החשש
הוושט בנויה מכמה שכבות מיקרוסקופיות,[24] אך בעין בלתי מזויינת ניתן להבחין בשתי שכבות ברורות, כשהפנימית בהירה יחסית והחיצונית אדומה. שתי השכבות מחוברות ביניהם ברקמת חיבור רופפת, והן יכולות לנוע האחת על גבי השנייה באופן משוחרר יחסית. בהלכה הן נקראות "עור פנימי" ו-"עור חיצוני". הוושט מוגדרת כנקובה לעניין טריפות, אם ניקבו שתי השכבות. אמנם, אם נמצא נקב בשתי השכבות הוא מטריף את העוף, גם אם לא היו הנקבים מכוונים אחד למול השני, כיוון שהשכבות נעות אחת על גבי השנייה בזמן האכילה והתנועה של הגרון.[25]
כיוון שהעור החיצוני אדום ועבה, קשה להבחין בו בנקבים. העור הפנימי לעומת זאת כמעט שקוף, ולאחר קילופו מבפנים וניתן לראות בו נקבים ואף צלקות מנקבים שהחלימו. ולכן לדעת חלק מהפוסקים, אם נמצא נקב בשכבה הפנימית לאחר שנקלפה, מספיק הדבר כדי להטריף את העוף.[26]
מנגנוני הפגיעה בוושט
הוושט עלולה להינזק על ידי צינור הפיטום או מהמזון המוכנס בכח. מבחינת הצינור, ניתן לחלק בין פציעות שמקורן בהכנסה לא נכונה של הצינור (ובדרך כלל יתבטאו בחלק העליון של הוושט), לפציעות שנגרמות מהדבקה של הוושט לצינור וקריעתה בזמן הוצאתו. פציעות כאלו נדירות יחסית במנגנוני הפיטום המודרניים. פגיעות מהמזון יכולות להיות ישירות – בשל גרעינים שלא בושלו דיים ופצעו את הוושט, או בשל לחץ פיטום חזק מדי שיכול להוביל לפיצוץ הוושט. בנוסף, יכולים להגרם פצעי לחץ במורד הוושט.[27]
האוסרים והמתירים
לאורך הדורות, היו פוסקים שכתבו שלאור החשש הניכר מנקיבת הוושט, אין לאכול כלל אווזים מפוטמים.[28] אמנם, פוסקים רבים כתבו שמעיקר הדין אין לאסור את כל האווזים המפוטמים, אך תיארו שבמקומות רבים התקבע מנהג שלא לאכלם בשל החשש. ואכן, בקהילות רבות בישראל מקובל כבר מאות שנים שלא לאכול אווזים שעברו פיטום. בין השאר, התקבע הדבר כמנהגה של ירושלים, וכך נהגו גם בקהילות אחרות כמו בבגדאד, בקהילות פולין ורוסיה ועוד. וכתבו רבני ארץ ישראל שיש להרחיב את המנהג לכל הארץ.[29] עם זאת, היו מקומות בהם כן נהגו לשחוט ולאכול אווזים שעברו פיטום, בעיקר בקהילות הונגריה.[30]
לפוסקים שמעיקר הדין מותר לאכול אווזים מפוטמים, יש צורך בבדיקה של הוושט כדי להכשירם. לצורך הבדיקה יש להסיר את הוושט לגמרי ממקומה, ולהפריד בין שתי השכבות שלה. כדי לוודא שאין נקב בוושט, צריך להפוך את השכבה הפנימית מבפנים החוצה כדי לבדוק את חללה הפנימי. בדיקה זו צריכה להיות על ידי מומחה לדבר.[31] והיה מי שכתב שבדיקה זו איננה מעשית בגידול תעשייתי, שבה שוחטים כמויות גדולות של אווזים בכל יום.[32]
כאמור, בשנות השישים התחילו להביא יהודים מהונגריה את תעשיית פיטום האווזים לישראל. רבנים נדרשו לשאלת כשרותם של האווזים, והגיעו לתשובות שונות בנידון. בין השאר, דנו בטכנולוגיות החדשות של הפיטום, ובשאלה האם יש להמשיך לאסור את הפיטום גם כשחשש הפציעה ירד מאוד. הרב אונטרמן, שהיה אז הרב הראשי, התיר פיטום אווזים במכונה שעברה התאמות על ידי הרב לוינגר, שהורידה את חשש הפציעות וגם הסתמכה על מנגנון שאין חילול שבת בהפעלתו.[33] והיו שחילקו בין פיטום בעזרת מכשירים לפיטום ידני, בו חשש הפציעה רחוק יותר.[34]
המצב הכשרותי כיום
למעשה, כיום חלק מגופי הכשרות נותנים הכשר לאווזים מפוטמים. בשנת תש"פ התירה הרבנות לתת לאווזים מפוטמים גם כשרות מהודרת, אם עמדו בתנאים מסוימים. בין השאר, גרגירי התירס צריכים להיות מבושלים היטב, צינור ההזנה צריך להיות מסיליקון ועוד.[35] יש לציין שבשל פסיקת בג"ץ שנזכרה לעיל, כבד האווז המשווק היום בארץ מיובא מחו"ל, היות ואין כיום תעשייה של פיטום אווזים בארץ.
פיטום אווזים בשבת
סוגיה נוספת שעלתה בפוסקים היא האם מותר לפטם אווזים בשבת, מפני הטרחה המרובה שיש בדבר, שנראה כ"עובדין דחול".[36] ביחס להאכלת עגלים, חילקו במשנה בין 'המראה' ל'הלעטה'.[37] אמוראים נחלקו בהבנת הדברים, אך הפוסקים כתבו שהמראה היא תחיבת המזון לגרונה של הבהמה, עד מקום שאיננה יכולה להוציאו.[38] הרמ"א כתב שדין אווזים כדין עגלים.[39] אמנם, בתשובותיו כתב שמותר לפטם אווזים בשבת על ידי נכרי. והסביר שכיוון שרגילים בפיטום, האווזים אינם מסוגלים לאכול בעצמם, יהיה בכך משום צער בעלי חיים אם לא יאכילו אותם. עם זאת, גם לשיטתו, מותר לפטמם פעם אחת בשבת ולא יותר.[40] ודייקו מלשונו, שאם אין שם נוכרי, מותר לעשות זאת אף על ידי ישראל, ועדיף שיעשה זאת קטן.[41] אמנם, היו שחלקו בדבר זה וכתבו שבכל מקרה אסור ליהודי לפטם אווזים בשבת.[42]
[1] ראה החי והצומח של ארץ-ישראל כרך 12 עמוד 258.
[2] מלכים א, ה, ג.
[3] ראו בהרחבה אצל משה רענן, " לבד מאיל וצבי ויחמור וברברים אבוסים – אווז הבית", פורטל הדף היומי, https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=42027.
[4] אלון, שם, עמ' 257.
[5] תהליך הנקרא ליפוגנזה כבדית.
[6] הרב ישראל מאיר לוינגר, מאור לכשרות (ירושלים, תשע"ד), עמ' 173.
[7] גרעיני התירס סופחים הרבה מים בתהליך הבישול. בכדי להגביר את כמות המזון שניתן לדחוס לוושט בזמן נתון, יש "לאמן" אותה לבליעה של מזון יבש יחסית.
[8] /https://www.ciwf.org.uk/media/3818850/foie-gras-factsheet.pdf
לסרטון שממחיש את התהליך כולו ראו
[9] לוינגר, מאור לכשרות, עמ' 177.
[10] ראו סקירה מקיפה על הנזקים הנגרמים לעופות במהלך הפיטום -
Skippon W. The animal health and welfare consequences of foie gras production. Can Vet J. 2013 Apr;54(4):403-4. PMID: 24082171; PMCID: PMC3595949. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3595949/#b4-cvj_04_403.
יש לציין כי נושא הפגיעה בעופות במהלך הפיטום נתון בוויכוח. קיים קושי במחקר ספציפי, ואין די נתונים כדי להוכיח באופן מוחלט שהפיטום הוא זה שגורם לנזקים המתוארים. עם זאת, המגמה המרכזית במחקר מצביעה על פגיעה כזו, וראו גם בנתונים שהתפרסמו בדו"ח הוועדה המדעית לבריאות בעלי חיים ורווחת בעלי חיים של האיחוד האירופי, העוסק בהיבטי רווחה בייצור כבד אווז בברווזים ואווזים –
https://food.ec.europa.eu/system/files/2020-12/sci-com_scah_out17_en.pdf
וכן מאמר שעסק בהיבטים שונים של פיטום ברווזים –
Rochlitz I, Broom D. The welfare of ducks during foie gras production. Animal Welfare. 2017;26(2):135-149. doi:10.7120/09627286.26.2.135, https://www.cambridge.org/core/journals/animal-welfare/article/abs/welfare-of-ducks-during-foie-gras-production/084F38628B497EAFD274B611BD1237D3.
[11] בחלק ממדינות אירופה נאסר פיטום האווזים. עם זאת, בצרפת ובמדינות נוספות הפרקטיקה נוהגת עד היום, והיא אף מעוגנת בחוק הצרפתי כחלק מהמורשת התרבותית והקולינרית של צרפת.
[12] בין השאר, ישנם נסיונות לנצל את עונת הנדידה של האווזים כזמן מיטבי להאכלה טבעית, שיכולה להוביל להתפתחות של כבד שומני. אפשרויות נוספות כוללות הזנה "רכה" יותר (כמו בשימוש בצינורות גומי במקום צינורות מתכתיים), ואף שימוש בתכשירים כימיקליים שמעודדים את התפתחות הכבד השומני. ראו למשל בכתבה של הNYT כאן –
https://www.nytimes.com/2007/04/25/dining/25foie.htmlhttps://www.nytimes.com/2007/04/25/dining/25foie.html
[13] כמחצית מהתוצר ייועדה לצריכה מקומית, וכמחצית לייצוא לצרפת.
[14] תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (הלעטת אווזים), התשס"א 2001. בין השאר, התקנות קבעו שההזנה תיעשה אך ורק במכונות מהסוג החדיש שמבוסס על לחץ אוויר, וגורם למינימום סבל לאווזים. בנוסף, נקבעו אורך וקוטר מירביים שצינור ההזנה צריך לעמוד בהם, כמות מירבית של מזון שיוכנס בפיטום והגבלה על התרחבות הענף.
[15] ראו בג"ץ 9232/01 "נח" ההתאחדות הישראלית של הארגונים להגנת בעלי חיים נגד היועץ המשפטי לממשלה ואחרים - https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%92%22%D7%A5_%D7%A0%D7%97_-_%D7%94%D7%94%D7%AA%D7%90%D7%97%D7%93%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%AA_%D7%A9%D7%9C_%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%92%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D_%D7%9C%D7%94%D7%92%D7%A0%D7%AA_%D7%91%D7%A2%22%D7%97_%D7%A0%D7%92%D7%93_%D7%94%D7%99%D7%95%D7%A2%D7%A5_%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98%D7%99_%D7%9C%D7%9E%D7%9E%D7%A9%D7%9C%D7%94#%D7%A4%D7%A1%D7%93. אמנם, ראו שם את שיטתו של השופט גרוניס (שנותרה במיעוט) היתה שדי בתקנות שתקנה המדינה לעניין זה.
[16] ראו ביביע אומר ט, יו"ד סי' ג. העיסוק בהלכה באיסור צער בעלי חיים ובגבולותיו סבוך מאוד. קיימת מחלוקת תנאים (ראו בבלי בבא מציעא לב ב) האם איסור צעב"ח הוא מדאורייתא או מדרבנן. שאלה נוספת שעסקו בה היא היחס שבין איסור זה לגידול בעלי חיים לתועלת האדם. לאורך הדורות, היו שכתבו שכל פעולה שיש בה להיטיב עם האדם מותרת, גם אם היא כרוכה בסבל לבע"ח. אמנם, היו שפסקו שאיסור צעב"ח קיים גם כאשר יש לאדם תועלת מאותה פעולה שמצערת את בעל החיים, ושיש להימנע מכל פעולה שאיננה טבעית לאותו בעל חיים. וראו סקירה מקיפה במאמרו של מיכאל ויגודה, "פיטום אווזים: עמדת המשפט העברי", בתוך: ברכה לאברהם – אסופת מאמרים לכבוד הרב פרופ' אברהם הלוי שטיינברג, עמ' 453-441.
[17] ראו ב"ח על יו"ד, סי' לג.
[18] על סימני הטהרה שמנו חז"ל בעופות, ועל היחס בינם לבין דין תורה, ראו בערך 'עופות- סימני הטהרה'
[19] דרכי תשובה על שו"ע יו"ד פב, ס"ק יח.
[20] שו"ע יו"ד, פב ג בשם הרז"ה, ובנושאי כלים שם.
[21] ראו ברמ"א על שו"ע יו"ד, לג ט ובנושאי הכלים שם.
[22] ראו ספר אגרא דכלה על התורה, סוף פרשת וארא.
[23] נקובת הוושט נמנתה במשנה (חולין ג ג) בין הטריפות בעוף. לפי חלק מהראשונים, כיוון שהוושט היא חלק ממקום השחיטה של העוף, נקב בוושט מספיק כדי להחשיב את העוף לנבילה, ולא מועילה בו שחיטה כדי להוציאו מטומאת נבילה (ראו פירוט באנקל"ת ערך 'ושט').
[24] מבחינה היסטולוגית נהוג להגדיר מספר שכבות העוטפות את חלל הוושט. הפנימית ביותר היא המוקוזה, שמתחילה בשכבה דקה של תאי אפיתל (בדומה לתאים המרכיבים את השכבה החיצונית של העור). חיצונית לאפיתל יש שכבה רירית העטופה בשכבה דקה של תאי שריר חלק, המאפשרים תנועה עצמית של שכבת המוקוזה כולה, ללא תלות בשרירים החיצוניים שיתוארו להלן. מחוץ למוקוזה מצויה שכבת הסאב מוקוזה בה מצויים כלי הדם שמזינים את התאים של הוושט, ובלוטות המפרישות חומרים שמטרתם לסכך ולהגן על שלמותה של הוושט. החלק החיצוני ביותר של הוושט הוא למעשה שתי שכבות של שריר הנקראות מוסקולריס אקסטרנה ותפקידם לכווץ את הוושט באופן מתואם כדי לסייע למזון לרדת במורד הוושט.
[25] בבלי חולין מג א. שו"ע יו"ד, לג ד.
[26] ראו בהגהות הרמ"א על השו"ע שם.
[27] לוינגר, מזון כשר מן החי, עמ' 179.
[28] ראו בב"ח (לעיל הע' 15), ועוד.
[29] כך כתב הרב צבי פסח פרנק, שו"ת הר צבי יו"ד כו. וכך הביא בשבט הלוי (חלק ט יו"ד קנג) בשם החזו"א.
[30] ראו בציץ אליעזר חלק יא סע' מט, שצעק נגד מנהג ההונגרים בכך. וראו סיכום השיטות השונות: הרב שלמה עמר, שו"ת שאילת שלמה, יו"ד, סי' א; הרב פרופ' אברהם שטיינברג, אנציקלופדיה הלכתית רפואית, כרך ו, עמ' 181-179.
[31] ראו בדרושי הצל"ח, דרוש ד', שהזהיר על הבדיקה באופן חמור. וראו את אופני הבדיקה שהציע לוינגר, מזון כשר מן החי, עמ' 180.
[32] הרב שלמה עמר, שו"ת שאילת שלמה, שם.
[33] ראו בקטע העיתונות המצורף - https://ranaz.co.il/articles/article4896_19691211.asp. וראו השתלשלות הדברים אצל הרב אליעזר מלמד - https://www.yeshiva.org.il/midrash/36442.
[34] שו"ת שבט הלוי, חלק ט סי' קנג.
[35] ראו בנהלי הרבנות הראשית – נוהל משחטות אווזים: https://www.gov.il/BlobFolder/policy/nohal_avazim/he/%D7%A0%D7%95%D7%94%D7%9C%20%D7%9E%D7%A9%D7%97%D7%98%D7%95%D7%AA%20%D7%90%D7%95%D7%95%D7%96%D7%99%D7%9D.pdf. אמנם, ראו בשו"ת שאילת שלמה, שם, שכתב נגד האפשרות לתת כשרות למהדרין לאווזים אלו.
[36] כך הסביר את האיסור רבינו יהונתן. אמנם, ראו ברמב"ם שחשש שמא יבואו לידי מלאכות אחרות תוך כדי תהליך הפיטום.
[37] משנה שבת, כד, ג.
[38] שו"ע או"ח, שכד ט, כדברי רב יוסף בבבלי שבת, קנה ב. אמנם, ראו שם בדברי רב חסדא שחילק באופן אחר – בין תחיבה בידיים לתחיבה על ידי כלי.
[39] ראו בהגהות הרמ"א על השו"ע שם.
[40] שו"ת הרמ"א סי' עט.
[41] ראו מגן אברהם על שו"ע או"ח, שה ס"ק יב.
[42] ראו במשנה ברורה על שו"ע או"ח, שכד ס"ק כז ובביאור הלכה שם.