אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.

הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.

צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.

מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.

פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות.
המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות והערות ניתן לפנות לכתובת המייל: h.david@toraland.org.il
נשמח מאוד למילוי משוב על הערך>>
 
חזור למפתח הערכים

עישון

ב"ה

עישון/עִישן

כתיבה נעמן וסרצוג ודוד אייגנר

 

ראשי פרקים

א. משמעות לשונית

ב. הגדרה

ג. שמיטה

            זמן עשייתה

            אופן עשייתה ומטרתה

עישון טבק

ד. שבת

יצירת עשן בבית בשבת וביום טוב

ה. מעשר

 בחקלאות בת זמננו ממעטים להשתמש בעישון במשמעות של ימים עברו. עישון בחז"ל זה הבערה של חומר אורגני כל שהוא באופן שהעשן הנוצר מהבערה זו קוטל זחלי (הקרויים "תולעים") וביצי חרקים מזיקים ואולי אף את החרקים הבוגרים. התפתחות מדע הכימיה במאתיים השנים האחרונות דחק שיטה זו לפינה ולמעשה הריסוסים של כימיקלים שונים תפש את מקום העישון.  

עיין ערך הדברה

 

א. משמעות לשונית

עישון, ועִישן הם שם הפועל של השורש ע.ש.ן, ומשמעותו היא שימוש באדים שנוצרים כתוצאה מבעירה.[1]

ב. הגדרה

עישון היא פעולה שנעשית על ידי הבערת חומרים שונים כגון גופרית[2] ושימוש בעשן הנוצר מהבעירה לצרכים שונים, כגון: טיפול במזיקים, יצירת ריח טוב, או תיקון מאכלים.[3] שאיפת עשן רב גורמת למוות,[4] אך בהמה ששאפה עשן מוגדרת כבהמה כשרה.[5]

 

ג. שמיטה

הקדמה

בחז"ל הובאו מספר מלאכות שמטרתן היא להתמודד עם מזיקים שונים, המזיקים לעץ או לפירות, כגון איבוק וזיהום, (עיין ערך), עישון היא אחת ממלאכות אלו.

 

            אופן עשייתה ומטרתה

הפעולה נעשית על ידי יצירת עשן מתחת העץ.[6] או על ידי עשיית נקב בגזע האילן ועישון שם באמצעות אבוקות.[7]

מטרת הפעולה היא להפיל[8] או להמית[9] את התולעים שבאילן עצמו[10] או בפרי,[11] או לשם הרחקת מזיקים שלא יגיעו כלל לעץ.[12]

יש הסוברים שמטרת הפעולה היא לא לשם מניעת מזיקים אלא במקרה של פירות מרובים שנושרים מהעץ, לגרום לו לשמור את הפירות.[13] או כדי לשפר את איכות הפרי.[14]

עישון נחשבת לפעולה שנעשית רק עבור האילנות ולא לצורך צמחים חד שנתיים או לצורך תיקון הקרקע.[15]

           

            זמן עשייתה

מלאכת העישון הוזכרה כאחת מהמלאכות הנעשות עבור האילן, שמותר לעשותה עד ערב ראש השנה של השמיטה גם בזמן בו תוספת שביעית נוהגת[16], אך אין לעשותה בשמיטה,[17] איסור זה הוא מדרבנן.[18] בטעם הדבר מדוע פעולה זו אסורה, נאמרו מספר הסברים: יש המבארים שמכיוון שפעולה זו נעשית בגוף האילן היא אסורה,[19] או משום שמדובר בנזק שנעשה לצמח באופן טבעי.[20] או משום שפעולה זו נראית כעבודה[21], או מכיוון שהפירות הם הפקר בשביעית, אין לעשות פעולות לצורך הפירות, ולכן אין להרחיק מהם תולעים על ידי עישון.[22]

ויש סוברים שמותר לעשותה 'לאוקמי' אך אין לעשותה 'לאברויי', [23] ע"ע 'אוקמי ואברויי', או שניתן לעשותה כשהיא נעשית במרחק מהעץ.[24] או כשהנזק משמעותי, מעבר לנזק שנעשה לצמח באופן טבעי.[25] וכך מקובל לפסוק בפוסקי זמננו.[26]

 

עישון טבק

הפוסקים דנו בשאלה האם מותר לעשן טבק שיש בו קדושת שביעית[27].

 

ד. שבת

עישון פרי בעודו מחובר לעץ על מנת לגרום להבשלתו אסורה משום זורע.[28]

 

יצירת עשן בבית בשבת וביום טוב[29]

יצירת עשן על ידי הנחת מיני בשמים על גבי גחלים מוגדרת כאב מלאכה של מלאכת מכבה ומבעיר[30], ואין לעשותה ביום טוב ובשבת לצורך עשיית ריח טוב בבית,[31] ונחלקו האם מותר לעשותה ביום טוב לצורך הכנת פירות לאכילה.[32]

אין לכבות אש בשבת כדי למנוע את העשן נוצר מבעירתה.[33]

 

ה. מעשר

חז"ל הסתפקו האם עישון פרי על מנת להכינו לאכילה נחשב כפעולה משמעותית שקובעת למעשר או שמא אינה נחשבת לכזו.[34]



[1] ערוך ערך 'עִישן', בלשון הערוך האדים נקראים הקיטור, ראה מילון בן יהודה ערך 'עישון' ו'עשן', השורש ע.ש.נ הוזכר בתורה מספר פעמים, בברית בין הבתרים (בראשית טו): "והנה תנור עשן ולפיד אש אשר עבר בין הגזרים האלה", וכן במתן תורה: שמות יט, יח: "ויעל עשנו כעשן הכבשן", ועוד. ראה רש"ס שביעית ב, ד שכתב שמלאכת העישון היא מלאכת התלעה. (ע"ע).

[2] פליקס, ירושלמי ח"א עמ' 96.

[3] הירושלמי נדרים ו, א הסתפק במשמעיות ההלכתיות של העישון, ביחס למספר הלכות: "הנודר מן המבושל מהו שיהא מותר מן המעושן? רבנין דקיסרין שאלון מעושן מהו שיהא בו משום בישולי גוים? מהו שיהא בו משום תבשילי שבת? מהו שיהא בו משום בשר בחלב? מהו שיטבל למעשרות? הנודר מן המעושן מהו שיהא מותר בתבשיל? רבי בא רב יהודה בשם דבית רב אחי חביצא אין בו משום בישולי גוים ויוצאין בו משום עירובי תבשילין" ראה עוד ירושלמי שבת ז, ב לגבי הגדרת מעשן כמבשל, רמב"ם מאכא"ס יז, יז: שו"ע יו"ד פו, ו; בשר בחלב: שו"ע יו"ד פז, ו, נסכים מנחות פ"ו,משנה ב פ"ח מ"ו; וכן לגבי עבודה זרה, ונזקי שכנים.

יש לציין כי מדיני עישון, שאסור לעשותו בשבת, יש מהאחרונים שרצו ללמוד את איסור השימוש בחשמל בשבת, ראה 'הפלס' 'על דבר אור האילעקטרי אם מותר להשתמש בו ביום טוב' עמ' 717, ו'אור חדש' עמ' 58, והגיעו למסקנה שכשם שאסור להוליד ריח משום איסור 'מוליד', גם על ידי עישון שהרי הוא יוצר בחפץ ריח חדש, כך איסור השימוש בחשמל הוא משום מוליד.

[4] ראה יבמות קטו, א, שאישה העידה שהעלו עשן בביתם, ודנו חז"ל האם ניתן להתייחס לבעלה כמת בשל עשן זה, או שמא התרחש לו נס והוא לא מת מאותו עשן.

[5] חולין נח , ב: המעושנת... כשרה.

[6] רמב"ם שמיטה ויובל א, ה: 'ולא יעשן תחתיו כדי שתמות התולעת', רש"ס שביעית ב, ב ד"ה מתנינן לה.

[7] שיטה לתלמיד רבינו יחיאל מפאריס מו"ק ג, א.

[8] ריבמ"ץ שביעית ב, ב רש"י מו"ק ג, א ד"ה מעשנין.

[9] רמב"ם פיה"מ שביעית ב, ב; שמו"י א, ה; שיטה לתלמיד רבינו יחיאל מפאריס מו"ק ג, א; רא"ש שביעית ב, ב; ראה ר"ש שביעית ב, ב, שכתב את שתי האפשרויות, בביאורו לתורת כהנים בהר, פרשה א סע' ה כתב שמטרת העישון היא המתת התולעים.

[10] כך מבארים הרא"ש והרע"ב במקום את הפעולה, מובן מדבריהם שזו פעולה שנעשית עבור העץ ולא עבור הפירות, באופן דומה כתב הרמב"ם שמיטה ויובל א, ה, שמטרת העישון היא המתת התולעים.

[11] דעת הרב קוק זצ"ל הוב"ד בהלכות שביעית לרב טוקאצ'ינסקי, ירושלים תרע, פרק ב בהערה על סע' יא.

[12] דרך אמונה שמיטה ויובל א, ה ס"ק לח בשם רבנו נתן.

[13] מאירי מו"ק ג,א.

[14] ראב"ד תורת כהנים בהר פרשה א ס"ק ה; תוס' הרא"ש מו"ק ג, א, באופן זה הוא מבאר מדוע פעולה זו אסורה בשמיטה, גם במקרה של 'אוקמי'.

[15] ר"ח מו"ק ג, א, כשאר הפעולות שהוזכרו בגמרא: קשקוש, עידור וביקוע, ומכיוון שהן פעולות שנעשות עבור האילנות ולא עבור הקרקע הן מותרותו במקרה של 'אוקמי'.

[16] רמב"ם שמיטה ויובל ג, ט.

[17] משנה שביעית ב, ב; גמ' מו"ק ג, ב; רמב"ם שמיטה ויובל א, ה; ראה מאירי ע"ז נ, ב שכתב: "כבר ידעת שעבודת קרקע אסורה בשביעית וכן עבודת האילנות... אף בדברים שאין נעשין להשביח האילן אלא לרפאו מאיזו סבה או להעמידו על מתכנתו אסור כיצד אין מתלעין והוא שאם נתגדלו בו תולעים אין מעשנין תחתיו להמיתם."

[18] כס"מ שמיטה ויובל א, ה.

[19] וההיתר של פעולות למניעת נזק הוא רק בפעולות שאינן נעשות בגוף האילן, כך מבאר פאת השלחן כ, י את הסתירה הקיימת לכאורה בין דברי הרמב"ם כאן לעיקרון המובא בגמרא ע"ז נ ,ב שהתירה לעשות פעולות שהן לאוקמי אילנא, יש לציין כי דבריו אלו נאמרו באופן עקרוני ביחס למלאכות הנעשות בעצים, ולא באופן ישיר במלאכת עישון, עיין ערך 'אוקמי ואברויי'.

[20] ואילו ההיתר לעשיית פעולות למניעת נזק הוא רק בפעולות שאינן טבעיות, כך סובר בית רידב"ז א, ה, ספר השמיטה פרק ד סע' ג הע' 3.

[21] חזו"א יז, יט ד"ה שם מדרבנן.

[22] דעת הרב קוק זצ"ל שבה"א קונ"א יב, הלכות שביעית לרב טוקאצ'ינסקי, ירושלים תרע, פרק ב בהערה על סע' יא, תורת השביעית עמ' מג ד"ה ולא יעשון, ראה דיון בדבריו בחוות בנימין סי' צח 'סידורים נאותים בשנת השבע' עמ' תרכג.

[23] כדין מלאכות האסורות בשמיטה מדרבנן, ראה גמ' מו"ק ג,א, כרם ציון קונטרס 'ישועת הארץ' עמ' ט שכתב בשם פאת השולחן והמהרי"ל דיסקין שמותר לעשן במקרה שהדבר נצרך לצורך 'אוקמי' וכתבו כן גם בהלכות פסוקות פרק ד סע' ה, ועי' שו"ת שבט הלוי חלק ג סימן קנח שכתב בדעת רבינו חננאל שישנם שני סוגי עישון, עישון לאוקמי אסור, ועישון לאברויי, מותר, ולדעתו פשוט שבמקרה בו הנזק הוא משמעותי, ניתן לבצע פעולות עישון על מנת למנוע את הנזק, כדין 'אוקמי'.

[24] ערוך השלחן העתיד סי' יט סע' ו, כשהיא נעשית במרחק מהעץ, העשן מגיע מעצמו והתולעים נפגעות מאליהן, אופן זה מוגדר כ'גרמא'.

[25] ספר השמיטה פרק ד סע' ז,

[26] שמיטה כהלכתה (לגר"ם שטרנבוך) עמ' יח סע' טו, מדריך שמיטה לחקלאים מהד' תשעה עמ' 45.

[27] גאון צבי, כרם ציון, שביעית עמ' צב סע' יב, הספק האם יש בהם קדושת שביעית, שהרי הנאתם וביעורם אינם באים כאחד (ההנאה מהבעירה אינה מגיעה יחד עם הכילוי מהעולם), ועי' ציץ אליעזר חלק ט סי' לג, דברי יציב יו"ד סי' ריד.

[28] ירושלמי שבת ז, ב: "המעשן... וכל דבר שהוא להבחיל את הפירי חייב משום זורע".

[29] יש לציין כי קיים דיון נוסף גם כן לגבי עישון טבק וסיגריות ביום טוב, על בסיס הגמרא ביצה כב , ב, האם הדבר נחשב לדבר השווה לכל נפש, ראה מג"א תקיד, ד, חיי אדם צה, יג.

[30] ראה רש"י ביצה כב, ב שכתב שהדבר מוגדר מכבה משום שהוא מכבה את הגחלים על ידי הנחת הבשמים, ומבעיר משום שהוא שורף אותם אחר כך על ידי חום הגחלים.

[31] ביצה כב, ב. ראה כלבו סימן נח שכתב שאין מעשנין בקטורת בי"ט מפני שהוא מכבה ואינו שוה לאוכל נפש.

[32] דעת שמואל בגמרא ביצה כב, ב, וטעמו הוא שהדבר מוגדר כאוכל נפש, וכך נוקטים רמב"ם יום טוב ד, ו, והשו"ע או"ח תקיא, ד ראה כלבו סימן נח שכתב שמותר לעשן הפירות ולהכשירן לאכילה משום שאין בכך בישול מוחלט. אך לדעת רב בגמרא אין לעשן פירות ביום טוב וטעמו הוא שהדבר אינו נחשב שווה לכל נפש אלא רק למפונקים.

[33] כלבו סימן נח, ראה ארחות חיין הל' יום טוב סע' נז שכתב שביום טוב יש צדדים להקל לגבי כיבוי האש.

[34] משמעות הספק היא האם ניתן לאכול מהפירות באופן ארעי לאחר עישונם, ראה ירושלמי נדרים פ"ו הל"א, רמב"ם הל' מעשרות ה,יד.

toraland whatsapp