אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.

הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.

צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.

מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.

פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות.
המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות והערות ניתן לפנות לכתובת המייל: h.david@toraland.org.il
 
חזור למפתח הערכים

עידור

ב"ה

עידור

כתיבה: הרב דוד אייגנר

במקרים בהם לא ניתן לחרוש באמצעות בעלי חיים, התבצע חריש ידני באמצעות מעדר, דקר או מזרה. וכן בסמוך לעצים שלא ניתן לעבור סמוך להם עם המחרשה.[1] כפי שנאמר[2]: "וכל ההרים אשר במעדר יעדרון", והכוונה היא שלא ניתן לחרוש בהם באמצעות כלי החריש הרגילים, בקר וכליו, אלא יש להפוך את האדמה באופן אחר.

למלאכת עידור בהלכה ישנן כמה משמעויות: גביית חוב, חזקה בקרקע, עבודה עם גוי, פאה, ריבית, שכירת פועלים, שמיטה, תרומות ומעשרות[3].

הגדרה

פעולה זו נעשית הן בשדה והן בקרקע הסמוכה לאילנות[4]. מטרת הפעולה היא לצורך הפרי[5]. עידור הוא תחילת עבודת הקרקע[6]. והוא תולדה של מלאכת חורש[7].

אופי הפעולה

יש הסוברים שעידור הוא חפירה תחת הגפנים או תחת האילנות[8] על מנת לרכך את הקרקע[9]. יש המבארים שעידור הוא פעולה הדומה לחרישה (ע"ע)[10] אלא שהיא נעשית במקום בו לא ניתן לחרוש על ידי שוורים[11]. יש המבארים שעידור היא פעולה המתבצעת בשדה תבואה[12]. או בשדה שצריכה הרבה להשקותה ולא די לה במי הגשמים[13]. או שמדובר בעידור אחרי הזריעה לכסות את הזרעים או פירור רגבי העפר לאחר החרישה[14].

פעולת העידור מתבצעת על ידי חפירה בכלי[15] ביד[16]. יש המבארים שהכלי בו נעשית מלאכת העידור הוא 'קרדום'[17]. בפעולת העידור העפר נשאר במקום העידור[18].

במשנה מובא שלמעדר היתה שן מצדו האחד[19], ומצידו השני הייתה אפשרות לחברו למחרשה[20].

עבודת הקרקע

פעולה זו נחשבת לפעולה בגוף הקרקע[21]. פעולה זו מטיבה את שווי הקרקע, וטיוב זה נעשה על ידי אדם[22], יש מי שכתב שהחמירו בעידור בשביעית מכיוון שמדובר בעבודה בגוף הקרקע[23].

המינים המדוברים

יש המבארים שפעולה זו נאמרה בכל מיני הצמחים[24]. ויש מי שסובר שפעולה זו הותרה רק בגפנים[25].

דיני המלאכה

גביית חוב

כשבעל חוב גובה את חובו מהלוקח, במקרה שהשדה המדוברת הוגדרה כ'אפותיקי' בעל החוב מקבל את כל השדה, אך חייב להחזיר ללוקח את כל ההוצאות כולל הוצאות העידור והניכוש[26].

חזקה

עידור בקרקע מועיל לענין חזקה[27], כשעודר בקרקע גר, וחושב שהקרקע שלו לא קנה את הקרקע, אך אם חשב שהקרקע של אחר, קנה[28].

עבודה עם גוי

אין לעדור עם הנכרי בשביעית[29], ובכלאים[30].

פאה

כשניתן לעדור במעדר בין שני שדות, מקום העידור מחברם לענין חיוב פאה משדות אלו[31].

ריבית

מותר לשני אנשים לסכם האחד עם השני שיעדרו או ינכשו האחד עבור השני, אך אסור להם לסכם שהאחד יעשה פעולה מסוימת עבור השני, והאחר את הפעולה השנייה, משום איסור רבית[32].

שכירת פועלים

כשפועל נשכר לפעולת עידור אין בעל הבית השוכר יכול לדרוש ממנו שיעשה מלאכה שונה, אך אם סיים את עבודתו ויש עוד זמן לסיום השכירות, יכול לתת לו עבודה שמוגדרת באותה רמת קושי, או קלה ממנה[33]. כשפועל נשכר לצורך עידור בקרקע אין הוא רשאי לאכול מפירות בעל הבית מדין "כי תבוא בכרם רעך"[34].  כשפועל נשכר לצורך עידור או ניכוש אין השוכר זכאי במציאתו[35].

שמיטה

מלאכה זו אסורה מדרבנן בשמיטה[36], ויש הסוברים שמלאכה זו אסורה מן התורה בשמיטה[37]. יש הסוברים שעידור האסור הוא רק אם הוא נעשה במקום חדש, אך עידור במקום שנעדר כבר בעבר, מותר[38]. ויש המתירים לעדר תחת הגפנים[39], לאוסרים, פעולה זו אסורה אף שאינה נהוגה בכל מקום[40].

יש הסוברים שעידור לצורך הגפנים שלא יתייבשו, מותר בשמיטה, אך עידור לצורך עבודת הקרקע- אסור[41]. וכן עידור שהוא לצורך הצמחת הצמחים- אסור[42]. מותר לעשות בשביעית עוגיות לגפנים[43], ויש הסוברים שאין לעשות עוגיות חדשות, אך מותר לתקן את הישנות[44].

יש הסוברים שבמקום בו האפשרות היחידה היא עידור, כגון בהרים אין לעדר בשביעית, ובמקום בו העידור אינו עיקר המלאכה, מותר לעדר[45].

אין לעדור בכל סוגי גדולי השדה[46]. יש מי שמבאר שעידור לפני הזריעה אסור, אך לאחר הנטיעה- מותר[47]. יש אומרים שעידור מותר רק לצורך השקייה [48]. ויש אומרים שכל עידור אסור[49].

 

עשיית אמת מים במועד ובשביעית

יש מי שסובר שאין לחפור אמת מים בשביעית ובמועד משום שזו מלאכת עידור[50], אף לדעתו יש המבארים שאיסור זה הוא רק במקום הראוי מעיקרו לזריעה או לעידור[51].

עשייתה בזמן תוספת שביעית

מותר לעדור עבור פירות השנה השישית עד ערב ראש השנה, גם בזמן בו יש איסור תוספת שביעית (ע"ע) [52]. פירות שהביאו שליש בשנה השביעית ויצאו לשנה השמינית, אין לעדור עבורם[53].

תרומות ומעשרות

כשעודרים ברוב החצר, דינה הוא כגינה לעניין תרומות ומעשרות וניתן לאכול בה באופן ארעי[54].

הפסיקה בימינו

בשמיטה, פעולות המשביחות את הקרקע- כעידור- אסורות מדרבנן[55].

עצים בשמיטה

יש מי שכתב שעידור מותר בעצים שמאוד זקוקים לעידור זה, סביבות העצים, אבל לא כל השדה, ולדעתו יש לעשות את המלאכה לפני ר״ה ואם לא יספיק חייב למעט ככל הניתן, ואם עידר לפני ר"ה ולא נסתם לדעתו אפשר להקל[56].

עשיית גומות אוויר

יש מי שאוסר לעשות בשביעית 'גומות אוויר' סביב לעץ, וכן לעשות מחיצה של עפר סביב העץ על מנת שהמים לא יגיעו לשם.[57].

גינת הנוי בשמיטה

אסור לעדור גינה בשמיטה, מכיוון שבדרך כלל לא צפוי נזק שלא ניתן לתיקון לגינה שלא יעדרו את אדמתה במשך שנה אחת. סדקים שנתהוו בקרקע סמוך לצמחים, מותר לסותמם כדי למנוע יבוש השרשים. מותר למנוע סידוק הקרקע ע״י עידור מקודם, כאשר יש חשש שהסידוק יקרע את שרשי הצמח ויגרם נזק[58].

 

לשאר פרטי: 'אוקמי אילנא', 'חופר', 'חרישה', 'שמיטה', 'תוספת שביעית', 'תרומות ומעשרות' ראה בערכם.



[1] בבלי מו"ק ג, א.

[2] ישעיהו ז, כה.

[3] יש לציין כי לשון 'עידור' הוזכרה גם כן בנוסח הכתובה שתוקן כחלק מתקנות שו"מ ומשמעותו היא שאם האישה תמות בתוך השנה הראשונה לנישואיה (מלשון- תיעדר) אזי יש לכך השלכות ממוניות, ראה 'תקנות שו"ם' (לרב ישראל שציפנסקי, בתוך קובץ 'הדרום' חוברת כו, תשרי תשכ"ח, עמ' 173- 197).

[4] תוס' (מו"ק ג ע"א), פרשני המשנה (שביעית פ"ב מ"ב).

[5] ר"ש, רע"ב (שביעית פ"ב מ"ב).

[6] מאור ושמש פרשת לך לך.

[7] ירושלמי (שבת פ"ז ה"ב)

[8] רמב"ם (פיה"מ שביעית ב, מ"ב), רע"ב (שביעית פ"ב מ"ב).

[9] רבינו גרשום (מו"ק ג ע"א), רש"י (מו"ק ג ע"א ד"ה עידור).

[10] ר"ש בן היתום (מו"ק ג ע"א). בביאורו את הפסוק: "וכל ההרים אשר במעדר יעדרון" (ישעיהו ז,כה), שהעידור מתבצע במקום בו לא ניתן לחרוש כרגיל, ולדעתו הן עידור והן חרישה אסורים מדרבנן, ראה רש"י (מו"ק ד ע"ב ד"ה מפני), שכתב שבשביעית חופר כעודר. וכ"כ תורת שביעית (ה"ה עמ' כט).

[11] רמב"ם (פיה"מ פאה פ"ב מ"ב), ר"ש (שביעית פ"ב מ"ב ד"ה מעדרין), שיטה לתלמיד רבינו יחיאל מפריס (מו"ק ג ע"א ד"ה עדור), וכתב עוד שעדור הוא תולדה של חרישה, ראה בפרשני הפסוק (ישעיהו ז,כה), שהעידור נעשה בהרים בשדות התבואה, ראה ספר השמיטה (פרק ה סע' א) שביאר את החילוק בין סוגי העידור השונים, ראה מלבי"ם (ויקרא פרשת בהר סי' ג ד"ה ובגמ') שכתב שעידור הוא חפירה בכלי ברזל וחרישה היא בכלי המיועד לחרישה.

[12] שיטה לתלמיד רבינו יחיאל מפריס (מו"ק ג ע"א ד"ה אף כל עבודה).פנ"מ (שביעית פ"ב ה"ב ד"ה ומעדרין).

[13] פנ"מ (שביעית פ"ב ה"ב ד"ה ומעדרין).

[14] שיטה לתלמיד רבינו יחיאל מפריס (מו"ק ג ע"א ד"ה עדור).

[15] רש"י (ישעיהו ז,כה), וביאר שמדובר במעדר, וראה בלעזי רש"י (לד"ר משה קטן ח"ב עמ' 27) ר"ש (שביעית פ"ב מ"ב). שיטה לתלמיד רבינו יחיאל מפריס (מו"ק ג ע"א ד"ה עדור).

[16] תורת השביעית (הלכה ה עמ' כט), ולדעתו ההבדל בין עידור לחרישה מסתכם בלבד בכלי בו הדבר נעשה.

[17] רמב"ם (פיה"מ כלים פכ"ט מ"ז) 'קרדום של עדיר'.

[18] נ"י (מו"ק א ע"ב בדפי הרי"ף ד"ה וחכמים), ולדעתו כיוון שכך חכמים התירו לעשות אמת מים בשביעית ובמועד מכיוון שיש שינוי מהותי באופן העבודה.

[19] כלים פי"ג מ"ב, ראה משנת ארץ ישראל זרעים פ"ב מ"ב.

[20] רמב"ם ורע"ב (כלים פי"ג מ"ב).

[21] רשב"א (ב"מ טו ע"א ד"ה ויש מפרשים) בשם הרמב"ן, ראה ראה מלבי"ם (ויקרא פרשת בהר סי' ג ד"ה ובגמ') שביאר שבכך נחלקו רש"י והרמב"ם.

[22] רש"י בכורות (נב ע"ב ד"ה או שלפופי), רשב"א (ב"מ טו ע"א ד"ה ויש מפרשים), רע"ב (בכורות ח,ט) ראה אור זרוע (ח"ג פסקי בבא בתרא סימן קסב, על הסוגיה ב"ב קמד ע"א) והגהות אשרי (ב"ב פ"ט סי' ט) שכתבו בשם ריב"ם, שפעולת עידור נחשבת לפעולת השבחת נכסים, ויש לכך משמעות לענין ירושה.

[23] תוס' יו"ט (שביעית פ"ב מ"ב ד"ה עודרין) וכתב כן בדעת הסוברים שאיסור חרישה בשביעית הוא מדרבנן.

[24] תוס' הרא"ש (מו"ק ג ע"א ד"ה ולא יעדר), מהר"י קורקוס (שמו"י א, ז ד"ה המקשקש), תויו"ט (שביעית פ"ב מ"ב) בדעת הרמב"ם, שבת הארץ (תוספת שבת, קונטרס אחרון סי' יג), ולדעתו מותרא בעצים אחרים רק אם הדבר נחוץ על מנת שהאילן עצמו לא יינזק ('אוקמי אילנא').

[25] תורת השביעית (עמ' עב).

[26] טור (חו"מ סי' קטו), ועי' ב"י שם.

[27] רשב"א (ב"ב כח ע"א ד"ה ונראה לי), רבינו ירוחם (נתיב יא חלק ה דף מא טור ג), בירושלמי (יבמות פי"ב ה"ג) מובא שעידור מועיל לענין חזקה רק אם הוא כלל גם כן הכנסת פירות.

[28] יבמות (נב ע"ב), בטעם הדבר ראה רש"י (שם ד"ה כעודר), שו"ע (חו"מ סי' רעה סע' כה-כו).

[29] גיטין (סב ע"א), הדיון בגמרא הוא לגבי סיוע לנכרי בשביעית, וראה שבת הארץ  (פ"ח ה"ח אותיות ג-ד) בגדרי הדין ובתוספת שבת (קונטרס אחרון אות א סע' נ עמ' 728), שדן בשאלה  באיזו קרקע מדובר, האם קרקע של גוי או קרקע של ישראל.

[30] ע"ז (סג ע"ב), רמב"ם (כלאים פ"ה ה"ה), נראה שמטרת עידור זה היא לגרום לצמיחת כלאי הכרם, ראה חוקות הארץ (פ"ה ה"ה) בהרחבת פרטי הדין.

[31] משנה (פאה פ"ב מ"ב).

[32] ב"מ (עה ע"א) ביאר רש"י במקום את טעם הדבר: "פעמים שזו קשה מזו, ויש כאן אגר נטר ליה, בשכר שממתין לו על שכר פעולתו עד אותו זמן הוא מקבל עליו מלאכה שהיא קשה מזו", רמב"ם מלוה ולוה (פ"ז הי"א).

[33] ערוך השולחן (חושן משפט סימן שלה סעיף א).

[34] תוספתא (מעשרות ב, יג), ב"מ (פט ע"א), שו"ע (חו"מ סי' שלז סע' ב).

[35] ב"מ (יב ע"ב).

[36] שאילתות דרב אחאי גאון (פרשת בהר שאילתא קיב) "ואסיר למיעבד כל עיבידתא דארעא דתנו רבנן שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור אין לי אלא זרוע וזימור המיוחדין עבודה שבשדה מנין לניכוש לכיסוח ולביקוע ולעידור תלמוד לומר שדך לא וכרמך לא כל מלאכה שבשדך וכל מלאכה שבכרמך", וכמסקנת הגמרא (מו"ק ג ע"א), וברש"י (שם), מאירי (מו"ק ג ע"א), שו"ת עוגת אליהו (סי' טז ד"ה ואין לדחות).

[37] ר"ש (שביעית פ"ב מ"ב), ולדעתו מלאכת עידור היא אופן של מלאכת החרישה, ראה תורת שביעית (ה"ה עמ' כט) וספר השמיטה (פרק ה סע' א) שביארו את החילוק בין עידור האסור מהתורה לזה האסור מדרבנן.

[38] המיוחס לרש"י (מו"ק ג ע"א ד"ה עידור), ר"ש בן היתום, (מו"ק ג ע"א), ראה פאה"ש (סי' כ סע' ה) שכתב שנחלקו בכך הראשונים, האם ישנה חלוקה בין חדש לישן, וראה העמק שאלה (בהר שאילתא קיב ס"ק ג) שכתב שהחלוקה בין חדש לישן היא דעת תלמידו של רש"י, ואין זו דעתו של רש"י.

[39] רמב"ם (שמו"י א,ז), ראה כס"מ (שם) שביאר בדעת הרמב"ם שהחלוקה בין חדש לישן היא רק במועד ולא בשמיטה, ראה שבת הארץ (תוספת שבת, קונטרס אחרון סי' יג) שכתב בדעת הרמב"ם שההיתר הוא בסתמא מכיוון שבאופן רגיל מדובר באוקמי, אך כשידוע שאין צורך בדבר, גם לדעת הרמב"ם אסור.

[40] תוס' (מו"ק ג ע"א).

[41] מאירי (מו"ק ג ע"א).

[42] מאירי (מו"ק ג ע"א).

[43] מו"ק (ג ע"א), רמב"ם (שמו"י א,ט) בפסקי ריא"ז (מו"ק ג ע"א) כתב שמותר לעשות עוגיות כיוון שמטרתו היא הכנת מקום למים, ראה ברית עולם -זילבר (סי' א סע' נו) שכתב שהמיקל כשיטה זו יש לו על מי לסמוך, ומותר לעשות אף עוגיות חדשות, אם כי למעשה לדעתו החלוקה היא בין אוקמי לאברויי בלבד.

[44] רא"ש (מו"ק פ"א אות ו), ראה ר"ש בן היתום (מו"ק ד ע"ב) שביאר את ההבדל שישנו בין עוגיה חדשה לישנה, שבחדשה יש טורח רב בעשייתה, לעומת ישנה שאין בכך טורח רב, וכ"כ באופן דומה ברית עולם (זילבר סי' א סע' נו) שכיוון שעדר לפני ר"ה אין זה בגדר של עבודת הארץ.

[45] שיטה לתלמיד רבינו יחיאל מפריס (מו"ק ג ע"א ד"ה עדור), תוס' הרא"ש (מו"ק ג ע"א ד"ה ולא יעדר).

[46] שבת הארץ פ"א ה"ז אות ה הע' 37), עי"ש (הע' 38) מי שמתיר בירקות כשהדבר נחוץ לאוקמי.

[47] פי' מסכת משקין לא' מרבותינו הראשונים. לפתוח

[48] מקדש דוד סי' נט אות ו ד"ה הנה להרמב"ם. לפתוח

[49] ריטב"א מו"ק ג ע"א ד"ה יכול, ראב"ד ור"ש לתו"כ- לפתוח

[50] דעת רבי אלעזר בן עזריה (במשנה מו"ק ב ע"א, ובגמרא ד ע"ב), ראה שם בגמרא שישנה מחלוקת בין האמוראים בטעמו של רבי אלעזר, במועד מלאכה זו אסורה משום טרחה, הריטב"א (שם) ביאר שהדיון בגמרא הוא שלמרות שמלאכה זו אינה מוגדרת כעבודת הקרקע, אמנם להלכה נפסק כדעת חכמים (מו"ק ב ע"א, רמב"ם שמו"י פ"ט ה"א), שמותר לחפור אמת מים בשביעית וראה שבת הארץ עמ' 231-233, יש לציין כי גרסת המשנה המובאת ברי"ף (מו"ק א ע"ב) וברא"ש (מו"ק פ"א אות ו) היא שחכמים חולקים על דברי רבי אליעזר הן במועד והן בשביעית, אך הגרסה המובאת בבלי, בכת"י פירנצי, בכת"י קאופמן ובכת"י של הרמב"ם היא שחכמים חולקים על רבי אליעזר רק בשביעית אך לא במועד.

[51] ריטב"א (מו"ק ד ע"ב).

[52] משנה (שביעית פ"ב מ"ב) ראה ריבמ"ץ (שם), בירושלמי (שביעית פ"ב ה"ב) מובא שהיתר העידור דומה להיתר החרישה, שכל עוד מותר לחרוש מותר לעדר. ועי' בר"ש (שם) שכתב שעל אף שמלאכה זו אסורה בשמיטה מן התורה, מותר לעשותה בזמן תןספת שביעית לצורך פירות שישית.

[53] תוס' (ר"ה יב ע"ב ד"ה מנהג), ולדעתו הדבר אסור למרות שמדובר בעבודת הקרקע שמותרת מיד במוצאי השביעית, ראה שו"ת שבט הלוי (ח"י סי' קצח הערות על רמב"ם שמיטה ויובל פ"ד הי"ג) ולדעתו זו מחלוקת ראשונים, האם יש איסור עבודה בפירות השביעית שיצאו לשמינית.

[54] ירושלמי (מעשרות פ"ג ה"ד), רמב"ם (הל' מעשר פ"ג הי"ד) אמנם יש דיון בין הראשונים מה הדין במקרים בהם זרע או נטע בחצר זו, ראה בירושלמי, רמב"ם, ראב"ד שם  ובנושאי הכלים, וראה במאמרו של הרב אהוד אחיטוב ('קטיף תיירותי' אמונת עתיך 47 עמ' 33), ובמאמרו של הרב יואל פרידמן ('חיוב תרומות ומעשרות בקטיף תיירותי' אמונת עתיך 88 עמ' 33).

[55] קטיף שביעית (פ"א סע' ד, הע' 4), ראה שם פכ"ו סע' ד, בבחינת האפשרויות השונות שישנן לצורך עיבודי הקרקע בשמיטה.

[56] ברית עולם (סימן א סע' נט) כתב כן לגבי 'עצים מפונקים' כגון תפוזים ואתרוגים.

[57] ברית עולם (סימן א סע' נח), למעשה נשאר בצ"ע מה הדין במקרה שיש מחלה בעץ, יש לציין כי אופן זה של גומות אוויר; 'צלחות' כבר לא קיים בזמננו בשל אופן ההשקיה שנעשה בימינו בעיקר על ידי מתזים, לעומת אופן ההשקיה בעבר שהיה על ידי משיכת מים מברז אחד בלבד.

[58] הרב שאול רייכנברג 'טיפול בגינות נוי בשמיטה' (הליכות שדה מס' 83 עמ' 19).

toraland whatsapp