אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.

הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.

צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.

מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.

פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות.
המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות והערות ניתן לפנות לכתובת המייל: h.david@toraland.org.il
 
חזור למפתח הערכים

עוללות

ב"ה

עוללות

כתיבה: הרב דוד אייגנר

העוללות הוזכרו כענבים שנותרות בכרם לאחר הבציר[1] ומדובר בכמות קטנה של פירות.[2] או באשכולות שהתפתחו כך- חסרות כתף ונטף[3], אשכולות אלו מיועדים לעניים ואסור לבעלים לבצרם[4]. הענבים שגדלים על העוללות נקראות "ענבי עוללות"[5] דין העוללות הוא רק בכרם[6] אם כי במשלי הנביאים הומשלו לעוללות גם פירות נוספים.[7]

 

תיאור העוללות

בענפי הגפן, כמו בצמחים רבים, קיימים פקעים (מריסטמות) שהם רקמות של הצמח, ומהם מתפתחים הצמח וחלקיו השונים. בגפן, הפקע המיועד לצימוח עלים וזמורות (צימוח וגטטיבי) והפקע המיועד לייצור פרי – אשכולות ופרחים (צימוח רפרודוקטיבי) נוצרים מאותה רקמה ראשונית. הגפן מתעוררת באביב בכמה שלבים, שבמהלכם חלק מהפקעים מתמיינים לשריגים ולקנוקנות וחלקם לתפרחות – אשכולות ענבים. התעוררות הגפן מושפעת מהורמונים צמחיים שונים הקיימים בצמח (ג'יברלינים וציטוקנינים), ועיקר ההשפעה על צורת האשכול העתידי מתרחשת בשלב הראשוני – העוברי – של הפקע.[8]

אשכול הענבים נוצר מהתמיינויות חוזרות ונשנות של הפקע הרפרודוקטיבי. במהלך ההתמיינות נוצרים השדרה המרכזית שנקראת 'שזרה' או 'שדרה' (rachis) והתפצלויות נוספות ממנה היוצרות סעיפים – פסיגים (penducle). בקצה כל סעיף מתמיינים שלושה עד חמישה פרחים הנעשים לענבים. העינב נקרא 'ענבה' – פרי עסיסי ועבה. גודלם ומשקלם של הענבים משתנה לפי הזנים. חיבור העינב לאשכול נקרא עוקץ (pedicel). בכל אשכול ישנם בסך הכול עשרות עד מאות פרחים שמתפתחים לענבים. בפי העינב יש חותם הסוגר אותו במקום חיבורו לעוקץ.

בבסיסה של השדרה (סמוך לשריג) מתפתחים פסיגים מספר, ובקצה השדרה – פחות פסיגים, וכך מקבל האשכול את צורת החרוט האופיינית לו.

תהליך ההתמיינות מורכב, ולעיתים אינו מתבצע כראוי בשל השפעות גנטיות והורמונליות, גלי חום, עקת מים, מחלות שונות כגון זטרת וכשותית, פטריות התוקפות את הצמח, ואף בשל מרחק הפקע מבסיס הצמח. כאשר הפקע הרפרודוקטיבי אינו מתפתח כראוי, הוא מתמיין רק לשדרה מרכזית ותו לא, או שהתפתחותו נעצרת ונוצר אשכול קטן. במקרים כאלה גם הפיכת הפרח לפרי נפגעת, הפרחים אינם חונטים ונוצרים פירות בודדים בלבד על אשכול הענבים, עד כדי חוסר חנטה מוחלט.

 

לכל הדעות אשכול תקין הוא זה שמורכב מפסיגים המחוברים לשדרה המרכזית, ומצויים לרוב בחלקו העליון של האשכול, הקרוב לזמורה. בקצה האשכול אומנם אין פסיגים, אך הענבים חופים את כל השדרה. אשכול יוגדר כך אם יש לו כתף ונטף, ואז הוא שייך לבעל הבית ואין לו דין עוללות.[9] הראשונים נחלקו כיצד להגדיר את האשכול המיועד לעניים, חסר הכתף והנטף, כפי שמפורט להלן.

 

 

רמב"ם בפירוש המשנה פאה ז, ד

ר"ש בפירוש המשנה פאה ז, ד

שאין לה לא כָּתֵף

אין כלל פסיגים, והענבים מונחים על גבי השדרה המרכזית

ישנם פסיגים, אך הם אינם רצופים על גבי השדרה

ולא נָטֵף

הענבים אינם מכסים את השדרה

הענבים שמתפתחים בקצה האשכול מהשדרה עצמה – כשהם גדלים בצפיפות יש נטף, וכשהם גדלים במפוזר אין נטף

גרגר יחידי

גרגר אחד

אשכול ללא פסיגים וגרגריו מחוברים אל השדרה עצמה

 

כתף

לדעת הרמב"ם החיסרון בכתף הוא שלאשכול אין כלל פסיגים, והענבים מונחים על גבי השדרה המרכזית.[10] לדעת הר"ש ישנם פסיגים, אך הם אינם רצופים על גבי השדרה.[11]

כאשר הכרם מטופל כיאות, רוב אשכולות הגפן מתפתחים לצורה של כמשולש או לצורה מעוגלת, ויש להם כתפיים, היינו קרוב לבסיסו האשכול רחב, והוא נעשה צר ככל שמתרחקים מבסיס השדרה. החלק הצר בקצה האשכול הוא הנטף. לעיתים האשכול אינו מתפתח כיאות, ויש בו מעט גרגרים. הדבר יכול להתרחש באשכול אשר פרח וחנט מאוחר יותר מרוב אשכולות הכרם, או שהחנטה הייתה לקויה, ואז נוצרים אשכולות קטנים הכוללים גרגרים מועטים. הגרגרים יכולים להיות מחוברים לשדרה כמקבץ או פזורים אחד אחד על השדרה. אין באשכולות קטנים אלו לא כתף ולא נטף, והם שייכים לעני.

 

נטף

לדעת הרמב"ם כשהענבים אינם מכסים את השדרה אזי אין נטף.[12] לדעת הר"ש אלו הענבים שמתפתחים בקצה האשכול מהשדרה עצמה, וכשהם גדלים בצפיפות יש נטף, וכשהם גדלים במפוזר אין נטף.[13]

 

עוללת בארכובה

לעיתים העוללת היא בארכובה. בחז"ל המושג הארכובה משמש לתיאור אחד מפרקי הרגל, הירך או הברך,[14] וגם לתיאור אחד מחלקי הגפן, מעל חיבורה לקרקע.[15] המשנה[16] מתארת מקרה שבו התפתח אשכול שלא על גבי זמורה נושאת פרי, כגון התפתחות אשכול נוסף בקצה האשכול,[17] ישירות מזמורה מרכזית,[18] מהגזע הראשי[19] או מקנוקנת שאחד הפקעים בה התמיין לאשכול.[20] הסבר נוסף הוא שהבוצר חתך זמורה שיש בה אשכולות רבים, חלקם בעלי מבנה שלם וחלקם אשכולות חסרי כתף ונטף.[21] כל עוד ניתן לבצור את העוללת עם האשכול השלם או שהמרחק ביניהם קטן – גם העוללת שייכת לבעל הבית.[22]

 

 

  

אשכולות לא מפותחים

[1] שופטים ח, ב "הלא טוב עוללות אפרים מבציר אביעזר", ישעיהו כד, יג, ירמיהו מט, ט, עובדיה א, ה.

[2] ישעיהו יז, ו: "ונשאר בו עוללות כנוקף זית שנים שלושה גרגרים בראש אמיר, חמישה בסעיפיה".

[3] משנה פאה ז, ד.

[4] ויקרא יט, י, ראה תוספתא פאה (ליברמן) ג, יג: "המקדיש את כרמו לא יקדיש את העוללות שאין אדם מקדיש דבר שאינו שלו".

[5] משנה חלה ג, ט

[6] תוספתא פאה (ליברמן) ב, יג.

[7] ראה למשל ישעיהו יז, ו.

[8] מידע בע"פ מד"ר ישי נצר, מומחה לגידול גפנים.

[9] במלאכת שלמה פאה ז, ד דן אם די בתנאי אחד כדי להגדיר את האשכול כעוללת או שיש צורך בשני התנאים.

[10] רמב"ם פיה"מ פאה ז, ד בביאור הירושלמי.

[11] כך מבאר הר"ש את הירושלמי פאה ז, ד: "וכשהפסיגי' שוכבים זה על זה כמשאוי שעל כתפו של אדם נקרא כתף אבל מפוזרין בשדרה אין כאן כתף". גם לדעת הרמב"ם וגם לדעת הר"ש אשכול תקין מורכב משדרה מרכזית ומפסיגים המחוברים אליה שהם נושאי הענבים, וזהו הכתף. מחלוקתם היא אם אין כלל פסיגים באשכול זה, כפי שמובן מהרמב"ם, או שיש פסיגים אך הם דלילים על גבי השדרה, כפי שמובן מהר"ש.

[12] רמב"ם פיה"מ פאה ז, ד, ר"ש, רא"ש באפשרות שנייה, "כדבר שנטף וניגר זה על זה עד שנערם".

[13] ר"ש, רא"ש פאה ז, ד באפשרות ראשונה.

[14] ראה למשל משנה יבמות יב, ו; חולין ד, ו.

[15] ראה חוקות הארץ כלאים פרק ח הלכה י, סיכום השיטות בהגדרת ארכובה.

[16] פאה ז, ד

[17] ריבמ"ץ.

[18] רמב"ם פיה"מ כאן, ראה פירושו לכלאים ז, א.

[19] משנה ראשונה פאה ז, ד.

[20] ראב"ד תורת כהנים פ"ג פרשת קדושים, ראה הון עשיר פאה ז, ד.

[21] ר"ש, רא"ש.

[22] בירושלמי נחלקו מהו המרחק המדובר, "אם שכולן ייגעו בפס ידו, או שאם נתנה על גבי טבלה והן שיהו כולן נוגעות בטבלה".

toraland whatsapp