אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.

הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.

צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.

מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.

פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות.
המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות והערות ניתן לפנות לכתובת המייל: h.david@toraland.org.il
 
חזור למפתח הערכים

גרופיות של זית

ב"ה

גרופיות של זית

כתיבה: הרב דוד אייגנר

הגרופיות הן צימוחים מבסיס גזע העץ המתפחים על צוואר השורש, צימוחים אלו יכולים לשמש כמקור לרבוי הזית. בבסיסי הקפלים שבגזע מצויות גבשושיות הקרויות סיקוסים או פקעי צמיחה (Ovuli /(spheroblasts שגודלם כאגוז ומעלה, מרקמותיהם עתידים לצאת שורשים וניצני שורשים, אשר מהן ניתן להכין שתילים. סיקוסים אלו יכולים להיווצר כבר בעצים בני שנתיים, אולם מספרם רב בעצים זקנים, ובעיקר בקרבת צוואר השורש.[1] פליניוס ציין כי למרות היות הזית פגיע למחלות ומזיקים שרידות העץ גבוהה, בגלל חומרי תשמורת המצויים באזור הגזע ובגרופיות העץ, המעניקים לעץ הזית חיות מחודשת גם לאחר שרפה קשה: "הזית התחיל לחיות מחדש לאחר שרפתו".[2] להכנת השתילים קוטעים עם קרדום או עם טוריה חדה קטע מצוואר השורש עם גבשושית ונצר ורצוי עם שורשונים, וניתן לטעת גרופית זו.

 

הגרופיות בחז"ל

הגרופית הוזכרה גם כענף של עץ השקמה.[3]

צורת ריבוי זו של עצי הזית הייתה מקובלת מאוד בעבר, ואף נח הכניס עימו לתיבה גרופיות של זית ביחד עם ענפי גפן[4]. הקונה מחברו עצי זיתים כדי להשתמש בעצת הזית, עליו להותיר שתי גרופיות יחד עם שורשיהן[5], על מנת שהעץ יוכל להמשיך ולהתפתח לאחר הגיזום[6], ניתן להשתמש בגרופית אף לישיבה, הגרופית נראתה כמגדל "משופה" אם כי יתכן שישיבה זו לא היתה נוחה[7]  ניתן להכין כלים מגרופיות אלו אך בשל טעמן המר יש לשלקן כדי להפיג את מרירותן.[8] חלק מהתנאים שהתנה יהושע עם ישראל בכניסה לארץ שניתן לקחת ענפים מעץ בכל מקום, חוץ מגרופיות של זית[9].

במידה והגרופית התפתחה מעל לפני הקרקע אין צורך לספור לה מחדש שנות ערלה, אך אם היא התפתחה מתחת צוואר השורש, ויצאה מתחת פני הקרקע, יש למנות לה מחדש את שנות הערלה[10].

 



[1] זינגר א', גידול הזית, משרד החקלאות המחלקה למטעים, תל – אביב, 1985. עמ' 19.

[2] .תולדות הטבע, ספר 17 פרק 38.

[3] ירשלמי ע"ז ב, א

[4] בראשית רבה (וילנא) פרשה לו סימן ג.

[5] תוספתא ב"ב (וילנא) ד, ה.

[6] משנה ב"ב ה, ג. תוספתא ב"ב (ליברמן) ד, ז, בבלי ב"ב פ, א ראה רשב"ם במקום

[7] תוספתא מסכת כלים (בבא בתרא) (צוקרמאנדל) פרק ב הלכה ב: אמר ר' שמעון מעשה באחד שהביא גריפות של זית שהוא משופה כמגדל לפני ר' עקיבא, ואמר על זו הייתי יושב וטימאה לו. ראה תלמידיו תוהין, אמר להן מה לכם תוהין? כעורה מזו טימא ר' יהושע!

[8] משנה כלים יב, ח, תוספתא כלים (בבא מציעא) (צוקרמאנדל) ב, יט.

[9] בבלי ב"ק פא, א

[10] בבלי ב"ב פב, א, החלוקה היא בין רואה פני חמה ללא רואה פני חמה.

toraland whatsapp