אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.
הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.
צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.
מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.
ב"ה
אריסות וחכירה
עיבוד השדות על ידי השכרתם לזמן מסוים לשנה או לכמה שנים, תמורת חלק מהיבול, היה מקובל בכל העולם החקלאי.[1] בחז"ל אנו מוצאים שלוש שיטות של עיבוד קרקע על ידי אדם אחר, והתשלום עבור כך, שכירות, חכירה, ואריסות: 1. שכירות השדה בסכום מעות ידוע לשנה. 2. חכירה בתשלום כמות קבועה של פירות לשנה, בלא תלות ביבול שיופק בפועל מהשדה[2]. 3. אריסות לפי שיעור היבול המתקבל מהשדה,[3] במקרה זה התשלום תלוי בכמות היבול המתקבל.[4] עיקר ההבדל בין אלו הוא גובה התשלום ואופן תשלומו, וחיובים ממוניים שונים הכרוכים בשמירה על השדה, אופן תחזוקתו ועוד[5], אך לדינים כגון הבאת ביכורים, הפרשת תרומות ומעשרות, דיני חזקה בקרקע, דיניהם שווים.
לדברי גולאק,[6] נראה שבתקופת המשנה הייתה האריסות מצויה יותר מחכירה. בערוך הובא שארוס הוא שומר ביוונית.[7] האריס והחוכר לרוב הם פועלים שאין להם קרקע משלהם, ויתכן שהם אף אינם עשירים, פרנסתם היא מאחריות כוללת על עיבוד שדות אחרים, לשנים רבות,[8] ולעיתים אף לדורות רבים.[9] לא ברור אם רוב מעבדי השדות היו אריסים או חוכרים או שמא בעלי הקרקעות בעצמם עיבדו את שדותיהם, אך מתוך אזכורים שונים בחז"ל עולה כי האריסים וחוכרי השדות היו חלק ניכר ממעבדי השדות.[10] לעיתים האריסים היו המעבדים הקבועים של השדה ואף לא הכירו את בעל הבית[11]. או שהבעלים מכר את שדהו ונעשה בו אריס.[12] האריס אף העסיק אריסים אחרים תחתיו.[13] במקרי קיצון, כל שדות המדינה היו בבעלות המלך, וכל העם הפריש חלק קבוע מהיבול, כפי שהנהיג יוסף במצרים.
אופן האריסות בפועל, כגון על מי מוטלת האחריות לזרוע וכן אופן חלוקת היבול היה תלוי בהסכם שאליו הגיעו הבעלים והאריס[14] ולכן ניתן לערוך הסכם אריסות של השדה רק כששני הצדדים מסכימים על כך.[15] זכויותיהם של האריס והחוכר מוגבלות לתקופת ההסכם על עיבוד הקרקע.[16] אולם בזמן עיבוד הקרקע יש להם זכויות מסוימות בקרקע, ויתכן שאף דיני חזקה על קרקע זו.[17]
מצוות התלווית בארץ
ביכורים: ככלל, האריסים אינם מביאים ביכורים, אולם לדעת רבי יהודה האריס והחוכר שמטפלים בקרקע במשך דורות רבים ('אריסי וחכירי בתי אבות'), יכולים להביא ביכורים[18]
תרומות ומעשרות: האריס והחוכר נחשבים כשליחם של בעל הבית, ויכולים לתקן את פירותיו, זאת במידה שהוא לא מגלה את דעתו שאינו מרוצה מהפרשה זו.[19]
מתנות עניים שבשדה (לקט, שכחה ופאה): על האריס שמעבד את השדה להותיר מתנות אלו בשדה ואסור לו ליטלן עבורו, גם אם הוא עני.[20]
שביעית: אסור בשביעית לחכור שדה ניר מישראל מחשש שמא ישראל יבוא לחורשה, אך מותר לחכור מהגוי.[21]
אריסות בסוריה
לסוריה יש מעמד מיוחד בהלכה מכיוון שהיא אינה נכללת בשטח שהוגדר לעם ישראל לכבוש בכניסה לארץ בפרשת מסעי[22], אולם דוד המלך כבש את סוריה, טרם סיום כיבוש מקום המקדש והארץ, [23] כיבוש זה הוגדר בחז"ל כ"כיבוש יחיד", ולא כ"כיבוש רבים", ולא החיל באופן מלא את המצוות התלויות בארץ. לכן סוריה נחשבת בהלכה כמעין 'מעמד ביניים' ביחס למצוות התלויות בארץ, וחיוב המצוות התלויות בה הוא מדרבנן.[24] במשנה בחלה מובא שנחלקו רבן גמליאל ורבי אליעזר, האם חובת הפרשת תרומות ומעשרות בסוריה היא גם על אריס העובד בקרקע של גוי.[25]
[1] למשל באירופה בימי הביניים היו האיכרים משועבדים לבעלי האחוזות, ואלו שילמו להם בכל שנה בשיעור מסוים מהיבול.
[2] ראה למשל רמב"ם, שלוחין ושותפין ח, ה.
[3] בבלי בבא מציעא קי, א
[4] ראה בבלי ב"מ קג, ב, דיון במקרה שבו הבעלים טוען שסיכמו על שליש מהיבול, והאריס טוען שסיכמו על רבע ממנו.
[5] ראה בהרחבה רמב"ם שכירות ח, ב, שולחן ערוך חושן משפט סימן שכ.
[6] ראה גולאק, תרפ"ט, עמ' 109–137.
[7] ערוך ערך 'ארוס'.
[8] ירושלמי ביכורים א, ט, אריס לעולם.
[9] ירושלמי חלה ד, ד, בבלי גטין מג, ב, ראה רש"י במקום: "ואריסי בתי אבות, כלומר אריסות קבועה ועומדת מאבות שהיו אבותיו של ישראל אריסין בקרקע זה לאבותיו של עובד כוכבים זה".
[10] ראה גולאק, אשר. לחקר תולדות המשפט העברי בתקופת התלמוד, חלק ראשון. דפוס הספר, תרפ"ט, 109–137.
[11] ראה מסכתות קטנות מסכת כלה פרק א הלכה כא.
[12] ירושלמי בבא מציעא ה, ב.
[13] בבלי בבא בתרא דף מו עמוד ב.
[14] בבלי ב"מ עד, ק, ב"מ קג, א תוס' ד"ה ואזל, רמב"ם שכירות י, ו.
[15] משנה ב"ב י, ד, הסכם האריסות יכול להיכתב רק כשבעל השדה והאריס מסכימים על כך.
[16] תוספתא כתובות (וילנא) ט, ז, תוספתא ב"ב (וילנא) ב, ב.
[17] בבלי מסכת בבא קמא דף קיט עמוד א, ראה בבלי ב"ב מו, א, ירושלמי ב"ב ג, ה באיזה מקרה יש לאריס גם טענת חזקה על הקרקע.
[18] משנה ביכורים א, יא, ראה ירושלמי כאן שמובא שאריסים אלו הם אריסי עולם.
[19] תוספתא תרומות (ליברמן) א, ז. רמב"ם תרומות ד, י, שו"ע יו"ד שלא, לז, קיים אמנם דיון באחרונים האם יכולת ההפרשה של האריס היא בדיעבד או לכתחילה, ראה אנציקלופדיה תלמודית ערך 'הפרשת שתרומות ומעשרות' דין זה הוא בדיעבד או לכתחילה.
[20] משנה פאה ה, ה.
[21] משנה שביעית ד, ד.
[22] במדבר פרק לד.
[23] ספרי דברים יא, כד, עיין בהרחבה בספר תרומות הארץ כרך א עמ' 31
[24] רמב"ם תרומות א, ה.
[25] משנה חלה ג, ז, תוספתא מסכת חלה (וילנא) פרק ב הלכה הב ירושלמי חלה ג, ז ופרשני הירושלמי מהר"א פולדא ופני משה, ראה גם ירושלמי דמאי ו, ח.