התשובה
ב"ה
שלום וברכה
עפ"י ההלכה סיום השבעה וסיום השלושים נקבעים עפ"י יום הקבורה ולא על פי יום הפטירה.
משום כך, אם ההלווייה וגם הקבורה נעשו בח' אייר, סיום שלושים יום יהיו בח' סיוון כיוון שחודש אייר הוא חודש חסר.
לעומת זאת סיום אחד-עשר חודש שבו נהוג להפסיק לומר קדיש, כן קביעת יום השנה הם עפ"י יום הפטירה.
לכן היום האחרון לאמירת הקדיש על אביו היה ביום ו' ניסן תשע"ח (לפני השקיעה). כי יום ז' ניסן ייחשב כבר כיום הראשון לתחילת החודש השנים-עשר לפטירה של אביו. ואם הוא יאמר עליו קדיש ביום זה ייראה הדבר שהוא מחשיב את אביו כרשע ח"ו שהרי משפט רשעים בגהינם י"ב חודש. וכיוון שיש חובה לכבד את אביו במותו ואין לך מניעת כבוד גדולה מזו אם יאמר עליו קדיש גם בחודש השנים-עשר.
כמו כן מנהגי יום השנה יהיו בז' אייר תשע"ח ומכאן בכל שנה. שהמקום ינחם אותו בתוך שאר אבלי ציון וירושלים, אמן.
בברכת התורה והארץ
אהוד אחיטוב